انتخاب بهترین دما برای کولر گازی در تابستان

شما اینجا هستید:
انتخاب بهترین دما برای کولر گازی در تابستان

اهمیت تنظیم بهترین دما برای کولر گازی در تابستان

با فرا رسیدن فصل گرما، کولر گازی به یکی از ضروری‌ترین لوازم منزل تبدیل می‌شود. اما تنظیم دمای مناسب آن، هم برای حفظ سلامتی و آسایش و هم برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی، از اهمیت بالایی برخوردار است. از آن جایی که کاهش مصرف انرژی برق یکی از دغدغه های کاربران است، گاها این سوال پیش می آید که بهترین دما برای کولر گازی در تابستان چند درجه است؟ و یا اینکه در تابستان کولر گازی خود را در چه دمایی تنظیم کنم؟

اگرچه برای جواب این سوال نمی توان پاسخ قطعی داد و برای هر منطقه ای با توجه به شرایط آب و هوایی می تواند متغیر باشد. اما شرکت گری ایرانیان در این بلاگ آموزشی چندین توصیه را برای کاهش هزینه های انرژی و رسیدن به دمایی مطلوب در تابستان را ارائه خواهد داد. در اینجا نحوه تعیین بهترین دمای تهویه مطبوع برای شما به همراه چند نکته اضافی برای صرفه جویی در انرژی که مطمئناً هزینه های خنک کننده شما را کاهش می دهد، آورده شده است.

بهترین دما برای کولر گازی در تابستان

وقتی صحبت از دمای توصیه شده برای خانه به میان می آید، سؤالات زیادی می شنویم:

  • بهترین حالت تنظیم دما برای کولر گازی من در تابستان چیست؟
  • ترموستات کولر گازی را روی چه دمایی تنظیم کنم؟
  • بالاترین دمایی که می توانم کولر گازی خود را برای یک درجه حرارت مطلوب تنظیم کنم چقدر است؟
  • اگر دمای بیرون 37 درجه باشد، خانه من چقدر باید خنک باشد؟
  • آیا دمای 22 درجه برای تهویه هوا مناسب است؟

برای شروع پاسخ به این سؤالات، قصد داریم نگاهی به توصیه های سازمان انرژی جهانی برای دمای مطلوب در تابستان و زمستان بیندازیم . طبق گفته DOE، دمای ایده آل خانه در ایام گرم تابستان بین 22 تا 25 درجه سانتی گراد است که فضای خانه نه خیلی گرم و نه هم خیلی سرد خواهد شد. از سوی دیگر مصرف انرژی هم در حد بهینه می‌باشد. البته هنگامی هم که خانه نباشید می‌توانید درجه آن را بالای 27 تا 30 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید.

برای شبهای تابستان هم با توجه به این که هنگام خواب، دمای بدن کمتر می‌شود و به اصطلاح جریان خون کمتر می‌گردد، بهترین دما برای شب‌های تابستان بین 30 تا 32 درجه است. البته عموما دما در شب نسبت به روز پایین ‌تر می‌آید.

عوامل موثر بر تنظیم درجه کولر گازی در تابستان

برای کاهش هرچه بیشتر قبض برق و در عین حال خنک نگه داشتن خانه، ترموستات خود را در دمای مختلف در طول روز تنظیم کنید. هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کولر گازی خود را در تابستان روی چه دمایی تنظیم کنید، این عوامل را در نظر بگیرید.

دمای بیرون چقدر است؟

اولین و مهمترین عامل، دمای بیرون است. هنگام تصمیم گیری برای تنظیم دما روی ترموستات خود، میانگین دمای بیرون را در نظر بگیرید. هرچه تفاوت بین دمای بیرون و داخل خانه کمتر باشد، سیستم گرمایشی و سرمایشی شما باید انرژی کمتری مصرف کند. هرچه سیستم تهویه مطبوع شما انرژی کمتری مصرف کند،نتیجه آن قبض برق کمتر خواهد بود.

بهترین دما برای اطمینان از کنترل رطوبت 

آب و هوای مرطوب می تواند منجر به وجود رطوبت بیش از حد در داخل خانه شود و شما و خانه تان را در معرض خطر ایجاد کپک و رشد باکتری و قارچ قرار دهد. ناگفته نماند پوسته پوسته شدن رنگ ساختمان ها ، پوسیدگی چوب ،زنگ زدن آهن و… ناشی از رطوبت بالای هواست و در کل مشکلات مربوط به رطوبت ممکن است برای هر کس روی دهد. خوشبختانه، با راه اندازی یک کولر گازی می توان به کاهش رطوبت هوا کمک کرد و یک جریان مطلوب از هوا را برای یک زندگی سالم به ارمغان آورد. سطح رطوبت نسبی ایده آل در داخل ساختمان 30 تا 50 در صد است.

وقتی صحبت از کنترل رطوبت هوا توسط کولر گازی به میان می آید، قانون کلی این است که ترموستات خود را تا جایی که سطح راحتی و دمای مطلوب برای شما اجازه می دهد بالا قرار دهید، تا زمانی که به اندازه کافی خنک باشد و سطح رطوبت سالمی را تضمین کند.

دمای داخلی ایده آل شما چیست؟

تنظیم دما کولر گازی در تابستان روی 25 درجه سانتیگراد ممکن است برای برخی به خصوص کسانی که اصولا گرمایی هستند، کمی گرم باشد.

برای یافتن دمای ایده آل خود و راحتی شخصی، با تنظیم ترموستات خود روی 25 درجه سانتیگراد توصیه شده ، شروع کنید. اگر متوجه شدید که خیلی گرم است، به آرامی شروع به تنظیم ترموستات خود در هر بار یک درجه کنید تا زمانی که به سطح ایده آل و راحتی کامل برسید.

تنظیم ترموستات روی دماهای مختلف در طول روز می تواند هزینه های انرژی شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. شما می توانید با تنظیم تنظیمات ترموستات خود به میزان 7-10 درجه نسبت به تنظیم استاندارد آن به مدت 8 ساعت در روز،سالانه تا 10 درصد در هزینه های برق خود صرفه جویی کنید. هرچه ترموستات شما به دمای بیرون نزدیکتر شود، درصد انرژی کمتری را مصرف خواهید کرد.

عوامل موثر بر تنظیم درجه کولر گازی در تابستان

چند نکته برای صرفه جویی در مصرف انرژی

وقتی صحبت از کارایی انرژی به میان می آید، ما نکات زیادی برای کمک به شما در صرفه جویی انرژی خواهیم داشت. بهترین نکات صرفه جویی در مصرف انرژی از تعمیرات جزئی و تنظیمات ساده تا سرمایه گذاری های قابل توجه را شامل می شود. اما یک چیز مشترک در همه آنها وجود دارد: همه آنها با صرفه جویی در مصرف انرژی قبض های ماهانه شما را تا میزان قابل توجهی پایین می آورند.

در اینجا چهار نکته مهم برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش قبض برق هنگام استفاده از تهویه مطبوع آورده شده است:

  1. پنکه های سقفی را در فضاهای نشیمن منزل خود نصب کنید.
  2. یک ترموستات هوشمند یا یک ترموستات قابل برنامه ریزی دیگر نصب کنید.
  3. برای تنظیم سریع دمای خانه، از سردتر کردن دمای کولر گازی از حد معمول خودداری کنید.
  4. سرمایه گذاری در یک واحد تهویه مطبوع با رتبه انرژی ستاره را در نظر بگیرید.
  5. در حالی که کولر در حال کار است درها و پنجره ها را بسته نگه دارید.
  6. تعمیر و نگهداری منظم سیستم تهویه مطبوع.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به این موضوع بیندازیم که چرا این نکات مؤثر هستند.

نکته 1: نصب پنکه های سقفی

سیستم های سرمایشی و گرمایشی تقریبا 50 درصد از مصرف انرژی در کشور را تشکیل می دهند. یک راه حل ساده و موثر استفاده از پنکه های سقفی برای اتاق نشیمن و فضاهایی که از آن ها زیاد استفاده می کنید می باشد.

پنکه های سقفی به طور قابل ملاحظه ای انرژی کمتری نسبت به تهویه مطبوع مصرف می کنند و جریان هوایی که پنکه های سقفی ایجاد می کنند کمک می کند تهویه هوا کارآمدتر کار کند. بهره وری بهتر انرژی برابر است با مصرف کمتر برق و به نوبه خود، کاهش قبوض برق.

به علاوه، استفاده از پنکه های سقفی به شما این امکان را می دهد که تنظیمات ترموستات خود را در طول ماه های گرم تابستان تا چهار درجه سانتیگراد افزایش دهید و در عین حال از یک درجه حرارت مطلوب بهره مند شوید. و با این کار می توانید در طول سال میزان قابل ملاحظه ای از مصرف انرژی را کاهش دهید.

نکته 2 : نصب ترموستات قابل برنامه ریزی

ممکن است تنظیم مداوم ترموستات روی دماهای بالاتر یا دمای پایین‌تر بر اساس برنامه و زمان روز خیلی پیچیده به نظر برسد. اما وقتی یک ترموستات قابل برنامه ریزی نصب کنید، ایجاد یک برنامه از پیش تعیین شده برای شما آسانتر خواهد بود. هنگامی که برای ایجاد دمایی ایده آل در طول روز تصمیم گرفتید و برنامه دمایی متناسب با خود را یافتید، می‌توانید ترموستات قابل برنامه‌ریزی خود را تنظیم کرده و با خیالی آسوده به کارهای روزانه خود بپردازید. شما همچنین می توانید به صورت دستی تنظیمات دما را در زمانی مشخص بدون تأثیر بر بقیه برنامه ها لغو کنید.

یکی دیگر از مزایای نصب یک ترموستات قابل برنامه ریزی این است که می توانید آنها را طوری تنظیم کنید که قبل از بیدار شدن از خواب یا بازگشت از بیرون، خانه خود را گرم یا خنک نگه دارید. این باعث می شود تا شما همواره از یک هوای مطلوب در هر حالتی بهره مند شوید.

ترموستات های هوشمند نیز قابل برنامه ریزی هستند. و می توانند نهایت راحتی را در هر زمان و هر مکان برای کاربر فراهم نمایند. با این نوع از ترموستات ها شما می توانید دمای اتاق خود را در هر نقطه از جهان کنترل کنید. و مانند سایر ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی، می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید تا در زمان‌های مشخصی در طول روز به‌ طور خودکار دمای هوا را تنظیم کنند. اما علاوه بر آن،ترموستات های هوشمند مزایای دیگری نیز دارند.

با لمس یک دکمه، می توانید دمای خانه خود را بر اساس میزان رطوبت داخلی خانه تنظیم کنید. همچنین این نوع از ترموستات ها می توانند برنامه و اولویت های مورد نظر شما را فراگیرند. و این به شما کمک می کند تا با تنظیم خودکار دما بر اساس آب و هوا، تعداد افراد در خانه و چندین عامل دیگر در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

هنگامی که ترموستات هوشمند شما را بشناسد، دمای خانه شما را همان طور که شما ترجیح می دهید حفظ می کند. برخی از مدل‌ها حتی می‌توانند مشکلات واحد تهویه مطبوع را تشخیص دهند ، زمانی که فیلتر هوای شما نیاز به تعویض دارد را یادآوری کند و میزان مصرف انرژی شما را در هر زمان نشان دهد.

از آنجایی که هزینه های گرمایش برای هر درجه که ترموستات خود را تنظیم می کنید می تواند حدود 5 درصد تغییر کند، و هزینه های سرمایش شما نیز می تواند تا حدود 3٪ در هر درجه تغییر کند، نصب یک ترموستات هوشمند تقریباً تضمین می کند تا در هزینه و مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

نکته 3: عدم تنظیم تهویه مطبوع با درجه حرارت پایین تر برای سرمایش سریعتر

برای تنظیم سریع دمای خانه، از سردتر کردن دمای کولر گازی از حد معمول خودداری کنید. در حالی که به نظر می رسد با این کار سریعتر هوای خانه شما خنک شود، اما در واقع موثر نیست. و تنها  باعث خنک شدن بیش از حد فضا شده که منجر به هزینه های غیر ضروری می شود.

نکته 4: سرمایه گذاری روی کولر گازی با مصرف انرژی پایین تر

کولر گازی به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین لوازم خانگی در فصل گرما، می‌تواند نقش قابل توجهی در افزایش هزینه‌های برق داشته باشد. از این رو، سرمایه گذاری روی کولر گازی با مصرف انرژی پایین تر، نه تنها به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، ‌بلکه در درازمدت منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های شما خواهد شد. با نصب یک کولر گازی با راندمان بالا ، این امکان را به وجود خواهید آورد که مصرف انرژی تهویه مطبوع را تا 50 درصد کاهش دهید.

دما کولر گازی در تابستان

در پایان

در پایان، تعیین بهترین دمای هوا برای تهویه مطبوع شما در تابستان شامل در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند دمای بیرون، سطح رطوبت داخل خانه و ترجیحات شخصی است. با تنظیم ترموستات خود در محدوده توصیه شده و اجرای استراتژی های صرفه جویی در مصرف انرژی، می توانید از راحتی و صرفه جویی در هزینه در طول ماه های گرم تابستان لذت ببرید.

برای دریافت مشاوره رایگان و انتخاب بهترین سیستم سرمایش می توانید با کارشناسان ما در شرکت گری ایرانیان تماس حاصل فرمایید. ما 24 ساعته برای پاسخگویی به سوالات شما آماده اییم.

مقالات مرتبط
نظرات
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید
kocaeli web tasarım ajansı istanbul web tasarım ajansı ankara web tasarım ajansı izmit web tasarım ajansı gebze web tasarım ajansı izmir web tasarım ajansı kıbrıs web tasarım ajansı