بهترین کمپرسور کولر گازی کدام است؟

شما اینجا هستید:
زمانی که برای خرید کولرگازی به بازار مراجعه می‌کنید، معمولا نام‌های متفاوتی در مورد موتور کولرها و به طوری کلی در ارتباط با کولرهای گازی می‌شنوید. برخی اسم‌ها هم کمی متفاوت و عجیب هستند! معمولا فروشنده توضیحاتی در مورد انواع کولرگازی به شما ارائه می‌دهند، اما ممکن است بخواهید خودتان نیز در مورد کمپرسورهای کولرگازی اطلاعاتی علمی کسب کنید و بهترین کولر گازی را برای محیط خود انتخاب نمایید.
معمولا در تهویه مطبوع کلماتی مانند موتور سنگین، موتور دراز، موتور موشکی، موتور خوشه‌ای، موتور طلایی و Dual Inverter می‌شنوید؛ همین ابتدا این کلمه‌ها را رمزگشایی می‌کنیم تا در ادامه بر اساس نام هر کولر، نام تجاری آن در بازار تهویه مطبوع را نیز بدانیم! موتور سنگین معمولا به کولرگازی با کمپرسور پیستونی گفته می‌شود. به کولرهایی از نوع کمپرسور روتاری ممکن است کولر موتور دراز، موتور خوشه‌ای و یا موتور موشکی گفته شود. موتور طلایی کولرهایی هستند که دارای کندانسور طلایی هستد؛ در ادامه بیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد.

کمپرسور کولر گازی چیست و چگونه کار می‌کند؟

کولر گازی دارای قطعات زیادی است و از طریق سیکل تبرید، جریان گاز در قطعات این سیکل و در نهایت کاهش دمای مبرد، گرمای محیط را جذب کرده و سرمایش ایجاد می‌کند. در سیکل تبرید، کمپرسور اصلی‌ترین وظیفه را دارد. کمپرسور باید تا اندازه‌ی مناسب گاز را فشرده کرده و سپس به سمت کندانسور بفرستد. طی این روند، گاز خروجی کمپرسور وارد کندانسور شده و پس از آن از شیر انبساط عبور می‌کند تا دما به حد کافی کاهش پیدا کرده، به دمای معینی برسد و محیط را خنک کند. با توجه به اینکه کمپرسور قلب سیستم تهویه مطبوع است، در روند کار دستگاه بسیار مهم بوده و اینکه کمپرسور دستگاه از چه نوعی باشد، اهمیت زیادی دارد.

انواع کمپرسورهای رایج کولر گازی

یکی از نکاتی که در خرید، سرویس و نگهداری و حتی تعمیرات دستگاه قابل توجه است، نوع کمپرسور کولر گازی می‌باشد. شاید سوال بسیاری از خریداران کولرگازی این باشد که بهترین کمپرسور کولر گازی کدام است؟ برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ بگوییم لازم است کمپرسورها را از چند لحاظ مقایسه کنیم. کمپرسورهای کولرگازی قیمت‌های متفاوتی دارند و از نظر ساختار و طراحی با هم متفاوت هستند. زمانی که کمپرسور کولر گازی مشکل پیدا کند، تا حد زیادی هزینه تعمیرات و نوع تعمیر نیز به ساختار کمپرسور بستگی دارد. کمپرسورهای زیادی ممکن است برای سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده شود، اما رایج‌ترین آنها که برای کولرهای گازی خانگی استفاده می‌شود، 3 نوع است که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد:

کمپرسور پیستونی (Reciprocating Compressors)

کمپرسور پیستونی که به آن کمپرسور رفت و برگشتی و یا موتور سنگین نیز گفته می‌شود، نوعی کمپرسور است که دارای دو سوپاپ قسمت مکش و دهش گاز می‌باشد. در این نوع کمپرسور گاز به داخل فضای کمپرسور مکش شده و با عملکرد پیستون فشرده شده و از قسمت خروجی کمپرسور خارج می‌شود و به سمت کندانسور حرکت می‌کند. پیستون با حرکت میل لنگ موجب فشردگی گاز در داخل سیلندر می‌گردد. سوپاپ‌های مکش و دهش که از ورقه‌های نازکی تشکیل شده، معابر ورود و خروج گاز هستند. این نوع کمپرسور در کولرهای گازی قدیمی‌تر بیشتر استفاده می‌شد.

کمپرسور روتاری Rotary

کمپرسور روتاری نوع دیگری از کمپرسورهای کولرهای گازی رایج است که از نظر ساختار دارای تیغه است با گردش 360 درجه‌ای تیغه در داخل سیلندر، گاز فشرده می‌شود. این نوع کمپرسور چند سالی است که در کولرهای گازی بیشتر استفاده می‌شود.

کمپرسور اسکرول Scroll

کمپرسور اسکرال یا اسکرول که به آن موتور مارپیچی هم می‌گویند نوعی از کمپرسور است که از نظر ساختار دارای دو تیغه‌ی مارپیچی است و با حرکت این دو مارپیچ و حلزونی، گاز فشرده شده و از کمپرسور خارج می‌شود. تولید این نوع کمپرسور نسبتا سخت‌تر است و نیاز به دقت عمل بسیار بالایی دارد تا در نهایت دو حلزونی کمپرسور به شکل صحیح و استاندارد و هماهنگ عملکرد داشته باشند. این کمپرسور معمولا در کولرهای گازی با ظرفیت بالاتر استفاده می‌شود.

مقالات مرتبط
نظرات
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید