بررسی کامل تفاوت‌ داکت اسپلیت با کولرگازی (اسپلیت)

شما اینجا هستید:
بررسی کامل تفاوت‌ داکت اسپلیت با کولرگازی (اسپلیت)

احتمالا شما هم مانند بسیاری از افراد دوست دارید بدانید تفاوت‌ داکت اسپلیت با کولرگازی چیست؟ از مهم ترین و واجب ترین نیاز های هر ساختمان استفاده از بهترین سیستم تهویه است. سیستم های تهویه ی مطبوع برای ایجاد هوای مطبوع و نیاز های افراد مورد استفاده قرار می گیرد. انواع سیستم های تهویه اختراع شده و همه ی این تلاش ها برای ایجاد هوای مطلوب و با مصرف انرژی کم فضای مورد نظرتان را برای شما دلنشین تر و خنک تر ارائه دهد. بهترین سیستم های تهویه مطبوع که همه ی افراد از آن ها استفاده می کنند هم برای ساختمان های مسکونی و هم برای ساختمان های اداری به کار گرفته می شود که این سیستم ها به دو نوع کولر گازی و داکت اسپلیت می توان اشاره کرد.

افراد زیادی در ساختمان های تازه ساخت خود از این دو دستگاه استفاده می کند و با مزایایی که دارند رضایت افراد را جلب کرده اند. داکت اسپلیت ها و کولر گازی ها بسیار خواهان دارد و مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است و شرکت ها و کمپانی های زیادی این سیستم های تهویه را تولید میکنند.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت به اسپلیت های خانگی معروف است و یکی از بهترین سیستم های تهویه مطبوع در دنیا است. این دستگاه از یک هواساز و یک کندانسور تشکیل می شود که توسط لوله های مسی به هم وصل می شوند. این محصول در مدل های مختلفی وجود دارد و می توان گفت هر یک از آن ها مناسب هر نوع آب و هوا می باشد.

داکت اسپلیت ها از نظر نوع نیرو به دو قسمت اینورتر و معمولی تقسیم می شوند. اینورتر استفاده از فناوری دور متغیر است که در آن ها متفاوت می باشد. داکت اسپلیت اینورتر با معمولی در سرعت با هم فرق دارند در معمولی نوع سرعت ثابت بوده. صدای کم و عمر طولانی و سرمایش گرمایش سریع و به صرفه بودن از مزیت های اینورتر دار بودن داکت اسپلیت ها می باشد و همچنین قیمت آنها با هم فرق دارد.

داکت اسپلیت چیست؟

کولر گازی (اسپلیت) چیست؟

کولرگازی وظیفه جذب هوای گرم و تولید هوای خنک را دارد و کولر گازی از یک بخار کننده جهت جذب هوای گرم و یک کمپرسور جهت متراکم کردن گاز مبرد و یک کندانسور بیرونی جهت خنک کردن مبرد تشکیل می شود. کولرهای گازی را می توان به دو دسته ی کولر های دو تکه و یا یک تکه ای تقسیم کرد. کمپرسور در واقع قلب کولر گازی ها و اسپلیت ها هستند. موتور کولر گازی ها را می توان در سه نوع کمپرسور حاره ای و اسکرال و روتاری تقسیم کرد.

کولر گازی (اسپلیت) چیست؟

تفاوت‌ داکت اسپلیت با کولرگازی (اسپلیت) چیست؟

بهتر است قبل از هر چیزی به نحوه ی عملکرد هر دو بپردازیم. برای خرید هر یک از این دو دستگاه باید به نوع عملکرد و نکات مهم آن ها دقت کنید زیرا اگر در خریدن آن دقت نداشته باشید هم انرژی زیادی را هدر خواهید داد و هزینه های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

تفاوت کولرگازی با داکت اسپلیت در این است که داکت اسپلیت از دو بخش مجزا تهیه شده و عمل خنک سازی هوا را انجام می دهد. دارای یونیت داخلی و که بین سقف کاذب قرار می گیرد و در فضای خارجی نصب و راه اندازی آن قرار می گیرد. برای ارتباط از لوله های مسی استفاده می شود. دارای گاز مبرد بوده و سازگار با محیط است. هوای خنک از طریق یونیت داخلی به داخل فضای مورد نظر شما انتقال می یابد. و می توان با استفاده از این دستگاه تمام فضا مورد نظر خود را به طور یکسان خنک کنید.

فرق داکت اسپلیت با کولرگازی را می توان اینگونه توصیف کرد که اگر بخواهید کولر گازی نصب کنید باید برای هر اتاق جداگانه کولر تهیه کنید ولی با داکت اسپلیت به راحتی می توانید از طریق کانال کشی فضای مورد نظر خود را خنک کنید.

کولر گازی ها تنها از یک حالت با استفاده از سیکل تبرید و متراکم سازی گاز مبرد گرما و سرمای مورد نیاز را تامین می کند. یکی از دلایلی که افراد از کولر گازی استفاده می کنند اشغال فضای بسیار کم آن است .این کولر گازی ها در مدت زمان بسیار کمی فضای مورد نظر شما را به درجه ی مطلوب و مورد نظرتان می رساند.

با توجه به استفاده از داکت اسپلیت در ساختمان های اداری و مسکونی و نیاز های بازار شرکت ها در حال ساخت این نوع دستگاه ها می باشد. از بهترین و پر کاربرد ترین این دستگاه می توان به داکت اسپلیت ال جی اشاره کرد. همچنین شما می توانید با مراجعه به گری ایرانیان مدل های پرطرفدار دیگر را مشاهده نمایید.

داکت اسپیلیت گری ایرانیان

اجزای تشکیل دهنده داکت اسپلیت و کولر گازی

همه کولرهای گازی و داکت اسپلیت‌ها از دو بخش اصلی کندانسور و یونیت داخلی تشکیل شده‌ا‌ند. در اسپلیت یا همان کولر گازی، به‌ازای هر کندانسور یک یونیت داخلی در ساختمان قرار می‌گیرد اما داکت اسپلیت‌ ها از یک کندانسور و تعداد زیادی یونیت داخلی دارند.

تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی در نحوه نصب

مهم‌ترین تفاوت نحوه نصب داکت اسپلیت و کولر گازی در این است که یونیت داخلی کولر گازی به صورت روکار روی دیوار نصب می‌شود، اما یونیت داخلی داکت اسپلیت به صورت توکار در سقف کاذب نصب می‌شود. این تفاوت باعث می‌شود که نصب داکت اسپلیت در ساختمان‌های بزرگ دشوارتر باشد. همپنین نصب داکت اسپلیت‌ها در ساختمان‌های بزرگ سختی بیشتری دارد که علت اصلی آن، وجود کانال‌کشی‌های متعدد درون سقف کاذب است.

همچنین، باید توجه داشت که کانال‌کشی داکت اسپلیت نیز کار پیچیده‌تری نسبت به نصب کولر گازی است. بنابراین، هزینه نصب داکت اسپلیت معمولاً بیشتر از کولر گازی است.

تفاوت کولرگازی و داکت اسپلیت در میزان صدا

کولرهای گازی و داکت اسپلیت‌ها هر دو می‌توانند صدا تولید کنند، اما میزان صدای تولید شده توسط این دو دستگاه متفاوت است.

در کولر گازی، صدای کارکرد دستگاه در دو بخش یونیت داخلی و خارجی ایجاد می‌شود. صدای یونیت خارجی معمولاً بیشتر از یونیت داخلی است. این صدا به دلیل کارکرد فن و کمپرسور دستگاه است.

برای کاهش صدای کولر گازی، درصورتی که یونیت خارجی از کیفیت بالایی برخوردار باشد و در فاصله دورتری از یونیت داخلی (برای مثال بر روی بام) قرار بگیرد، صدای آن ساکنین ساختمان را آزار نخواهد داد.

در داکت اسپلیت، صدای کارکرد دستگاه عمدتاً در یونیت داخلی ایجاد می‌شود. این صدا به دلیل کارکرد فن دستگاه است.صدای یونیت داخلی داکت اسپلیت معمولاً بیشتر از یونیت داخلی کولر گازی است. این امر به دلیل اندازه بزرگتر فن دستگاه است. به طور کلی راه حل های مختلفی برای کاهش صدای یونیت داخلی داکت اسپلیت ها ارائه می شود که هزینه تمام شده سیستم را افزایش می دهد. اما میتوانید برای کاهش صدای یونیت داخلی داکت اسپلیت، می‌توانید از عایق‌های صوتی و کانال‌های انعطاف‌پذیر استفاده کنید.

تفاوت در نحوه ی توزیع هوا

در داکت اسپلیت‌ها، هوا توسط یک هواساز مرکزی تولید می‌شود و از طریق کانال‌کشی به نقاط مختلف ساختمان منتقل می‌شود. این امر باعث می‌شود که هوای مطبوع به‌طور یکنواخت در تمام نقاط ساختمان توزیع شود.

در کولر گازی‌ها، هوا توسط یک یونیت داخلی تولید می‌شود و از طریق پرتاب باد توسط فن، به محیط اطراف منتقل می‌شود. این امر باعث می‌شود که هوای مطبوع به‌صورت موضعی در اطراف یونیت داخلی توزیع شود. بنابراین در متراژهای بالا که شامل فضاهای متعدد هستند، استفاده از یک یا دو کولر گازی جوابگوی نیاز ما نخواهد بود و این در شرایطی است که با اضافه کردن یونیت های داخلی دیگر، می بایست ناگزیر یونیت های خارجی دیگری نیز بکار گرفته شوند.

در حالی که در سیستم داکت اسپلیت می توان سرمایش و گرمایش چند اتاق را به صورت همزمان توسط تنها یک یونیت خارجی پوشش داد و درواقع یکی از دلایل پیدایش داکت اسپلیت ها، همین موضوع بوده است.

تفاوت در سرمایش و گرمایش

تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی در تامین سرماش و گرمایش است زیرا کولر گازی سرمایش و گرمایش خود را از طریق گز مبرد فراهم می کند ولی داکت اسپلیت گرمایش را از آب و سرمایش را از گاز مبرد می گیرد. پس بنابراین میتوان گفت به علت اینکه قدرت گرمایی آب بیشتر است داکت اسپلیت هوای گرم تری را نسبت به کولر گازی ارائه می دهد. توجه داشته باشید که استفاده از کولر گازی مصرف برق زیاد و هزینه های زیادی را به همراه خواهد داشت.

تفاوت در میزان مصرف انرژی و اشغال فضای زیاد

میزان مصرف انرژی هنگام ایجاد گرمایش فرق داکت اسپلیت با کولر گازی می باشد زیرا داکت اسپلیت ها به دلیل قدرت گرمایش بالایی که دارند میزان مصرف انرژی بسیار کمی دارد و بازدهی فوق العاده ای نسبت به کولر گازی دارد. هوا ساز داکت اسپلیت درون سقف قرار دارد و یونیت داخلی کولر گازی در داخل اتاق نصب می شود و به همین دلیل داکت اسپلیت فضای داخلی را اصلا اشغال نمیکند و می توان گفت این موضوع نیز تفاوت کولر گازی و داکت اسپلیت می باشد.

تفاوت هزینه در سیستم ها

در مجموع، داکت اسپلیت و کولر گازی از نظر هزینه خرید و نگهداری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. با این حال، داکت اسپلیت به دلیل نیاز به کانال کشی، هزینه نصب بالاتری دارد. مصرف برق اسپلیت و داکت اسپلیت نیز در مجموع اختلاف قابل توجهی با یکدیگر ندارند اما در ساختمان های مسکونی که از چندین دستگاه کولر گازی استفاده می شود، مصرف برق داکت اسپلیت می تواند کمتر از کولر گازی باشد.

داکت اسپلیت بهتر است یا کولر گازی

داکت اسپلیت و کولر گازی، دو سیستم تهویه مطبوع هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله، به مقایسه این دو سیستم پرداختیم تا شما بتوانید با آگاهی بیشتر، انتخاب مناسب تری داشته باشید.

درکل اگر متراژ ساختمان شما زیاد است و نیاز به تنظیم دمای هر اتاق به صورت مستقل دارید، خرید داکت اسپلیت گزینه مناسبی برای شما است. اگر متراژ ساختمان شما کم است و بودجه محدودی دارید، کولر گازی گزینه مناسب‌تری است.

مقالات مرتبط
نظرات
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید
kocaeli web tasarım ajansı istanbul web tasarım ajansı ankara web tasarım ajansı izmit web tasarım ajansı gebze web tasarım ajansı izmir web tasarım ajansı kıbrıs web tasarım ajansı