تفاوت کمپرسور روتاری و کمپرسور پیستونی

شما اینجا هستید:

در این مطلب از گری ایرانیان به تفاوت کمپرسور روتاری و پیستونی اشاره داریم. امروزه کولر گازی یکی از پرکاربردی ترین لوازم و تجهیزاتی است که در بسیاری از ساختمان های مختلف به چشم می خورد. این نوع کولر به خاطر تولید سرما و گرمای مورد نیاز محیط از یک دستگاه و نیز به موجب داشتن قابلیت های منحصر به فرد توانست کم کم جای انواع کولرهای آبی و قدیمی را گرفته و در بازارهای لوازم خانگی حرفی برای گفتن داشته باشد. به لطف کولر گازی و برخی پارامترهای به روز و پیشرفته آن گرمای فصل تابستان را به یک هوای مطبوع و دلپذیر تبدیل نمود. اما این تمام ماجرا نیست.

زیرا این دستگاه با مجهز بودن به سیستم سرد و گرم می تواند در هر فصلی مورد استفاده قرار گیرد. از همین رو می توان گفت کولر گازی از جمله وسایل پر طرفداری است که بسیاری از خانواده ها از آن برای تأمین گرما و سرمای مورد نیاز محیط خود استفاده می کنند. کولر گازی اجزا و قطعات تشکیل دهنده مهم بسیاری دارد که در میان آن ها کمپرسور کولرگازی از میزان اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است. ما در این مطلب خود می خواهید دو مدل از انواع کمپرسور کولر گازی را به شما معرفی نماییم و تفاوت های آن ها را با یکدیگر برایتان بیان کنیم تا چنانچه اگر تصمیم به خرید یک کولر گازی گرفتید اطلاعات بیشتری درباره آن ها داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

بررسی و مقایسه تفاوت کمپرسور روتاری و پیستونی

به منظور بررسی تفاوت کمپرسور روتاری و پیستونی ابتدا بهتر است نگاهی داشته باشیم به نحوه عملکرد و اهمیت کمپرسور در سیستم های تهویه مطبوع. به طور کلی کمپرسور کولر گازی قسمت اصلی و شاخص در انواع کولرهای گازی محسوب می شود که نوع آن بنا به شرایط آب و هوایی می تواند متفاوت باشد. یک کولر گازی بدون وجود کمپرسور نمی تواند از خود هیچ عملکردی داشته باشد و به نوعی می توان گفت نقش حیاتی و مهم عملکرد کولر گازی را کمپرسورها ایفا می کنند. این سیستم یک دستگاه کاملاً مکانیکی است که قادر است گاز را از قسمت اواپراتور مکش به سوی کندانسور کولر هدایت کند و در نتیجه فشار گاز را افزایش و حجم آن را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد. از همین رو می توان گفت یکی از پارامترهای بسیار مهم و کلیدی که لازم است به هنگام خرید کولر گازی به آن توجه ویژه ای شود کمپرسور می باشد. از این کمپرسورها در تولید کولر گازی ها از جمله کولر گازی سامسونگ ، اجنرال ، گری ، گرین ، ایران رادیاتور و کولر گازی ال جی استفاده می شود . اگر بخواهیم نحوه عملکرد کمپرسور کولر گازی را به چیزی نسبت دهیم آن پمپ ها هستند که تقریباً عملکردشان یکسان است. یکی از انواع این نوع دستگاه کمپرسور روتاری است. با هم نگاهی به عملکرد آن داریم. و تفاوت کمپرسور روتاری و پیستونی اشاره داریم.

کمپرسور پیستونی کولر گازی

تفاوت کمپرسور روتاری و کمپرسور پیستونی

به منظور بررسی تفاوت کمپرسور روتاری و پیستونی ابتدا به طور کامل به معرفی مدل های پیستونی اشاره داریم . کمپرسور پیستونی به یکی دیگر از انواع مدل های کمپرسور موجود در کولر گازی گفته می شود که به طور هم‌زمان به انجام عمل رفت و برگشت، مکش و دهش می پردازد. امروزه استفاده کمپرسور پیستونی، بسیار رایج و متداول است. این دستگاه همان‌طور که از نامش مشخص است تمامی عملیات مربوط به کمپرس کردن گاز در درون کولر، توسط یک عدد پیستون و سیلندر انجام می شود. این نوع دستگاه عملیاتی بسیار شبیه به سیستم سوخت خودرو دارد. البته در آن هیچ گونه احتراقی صورت نمی گیرد. بلکه اقدامات مربوط به تراکم و انتقال گاز به شیوه ای است که گاز موجود در درون محفظه کمپرسور به واسطه یک عدد سیستم مکنده به درون سیلندر هدایت می شود.

به جرات می توان گفت کمپرسور پیستونی کولر گازی یکی از قدیمی ترین مدل های بکار رفته در انواع کولر گازی است. عمده ترین کاربرد این سیستم در مناطق گرمسیر مانند استان های مرکزی و جنوبی ایران می باشد. زیرا به هنگام تولید و متراکم ساختن گاز، پیستون به سمت پایین حرکت کرده و آن را با فشار فوق العاده ای به داخل کولر ارسال می کند. معمولاً ظرفیت این نوع از کمپرسور چیزی حدود 18000 تا 36000 است. از جمله مزایای برتر این سیستم می توان به طول عمر بالا و قیمت های به صرفه آن اشاره کرد. اما اگر بخواهیم ایراد خاصی را برای کمپرسور پیستونی معرفی کنیم باید صدای بلند آن را در نظر بگیریم که گاهی ممکن است آزار دهنده باشد. این دستگاه با نام کمپرسور رفت و برگشتی کولر گازی نیز شناخته می شود.مزایای کمپرسور کولر گازی عبارت است از قیمت به صرفه ، متداول بودن و کارایی و تعمیر آسان و  همچنین معایب کمپرسور پیستونی کولر گازی صدای زیاد ، مصرف انرژی و راندمان و عملکرد پایین میباشد.

کمپرسور روتاری کولر گازی

تفاوت کمپرسور روتاری و کمپرسور پیستونی

برای بررسی تفاوت کمپرسور روتاری و پیستونی به نحوه عملکرد و ویژگی های مدل روتاری اشاره داریم. کمپرسور روتاری به یکی از انواع مدل های کمپرسور کولرگازی گفته می شود که با برخورداری از مکانیزم بالا و همچنین قابلیت جا به جایی مثبت از نوع چرخشی در مکان هایی که نیاز به حجم بالایی از فشار هوا است مورد استفاده واقع می شود. این سیستم به یک دستگاه کاملاً مکانیکی گفته می شود که تمامی فرایند های مربوط به مکش گاز و متراکم ساختن آن را به واسطه تیغه هایی که دایره وار در شیارهای خود می چرخند انجام می دهد. معمولاً این دستگاه را با میزان ظرفیت های 7000 تا 36000 بی تی تولید می کنند. به همین علت قادر است با گردش 360 درجه ای تیغه ها در آن، عمل مکش و کمپرس هوا به آسانی صورت می گیرد. به این صورت که وقتی گاز از دریچه ورودی به داخل کمپرسور وارد می شود به خاطر چرخشی که در تیغه ها بر اثر برخورد پره ها ایجاد می شود گاز موجود در کمپرسور با فشار به سمت لوله های خروجی هدایت می شود.

می توان گفت کمپرسور روتاری از جمله مرغوب ترین دستگاه های مکانیکی درون کولر گازی است که میزان صدای خروجی کمتری تولید کرده و مصرف انرژی بهینه تری نیز دارد. از طرفی دیگر به خاطر اینکه دریافت هوای تبریدی و فشرده یازی آن به طور کاملاً هم‌زمان در کمپرسور روتاری اتفاق می افتد به همین علت می توان آن را به عنوان یکی از دستگاه های بسیار کارا معرفی کرد. عمده ترین استفاده کمپرسور روتاری کولر گازی مربوط به مناطق سرد سیر و مرطوب می باشد. معمولاً کمپرسور روتاری در مقایسه با کمپرسور پیستونی میزان برقی بهینه تری مصرف می کند و از سوی دیگر سر و صدای بسیار کمتری تولید می کند.

مقالات مرتبط
نظرات
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید
kocaeli web tasarım ajansı istanbul web tasarım ajansı ankara web tasarım ajansı izmit web tasarım ajansı gebze web tasarım ajansı izmir web tasarım ajansı kıbrıs web tasarım ajansı