تفاوت گاز R32 و R410

شما اینجا هستید:

در این مطلب از گری ایرانیان به تفاوت گاز R410 و R32 پرداخته ایم. مبرد یا Refrigerant به طور عمده به شکل سیال می باشد و در سیستم تهویه مطبوع مطبوع بکار می رود. ماده‌ی مبرد با تغییر فاز گرما و حرارت محیط را جذب و با دمایی خنک تر وارد چرخه تبرید می گردد. از مبردهای متداول مورد استفاده می توان به آمونیاک، دی اکسید، هیدروکربن های غیر هالوژنی،گوگرد نام برد.

ماده‌ی مبرد با جذب حرارت محیط تبخیر شده و فضای اطراف را خنک می کند. امروزه از مبردها به طور گسترده ای در صنعت یخچال سازی و کولرسازی به خاطر ماهیت خاص و عملکردشان بهره می برند. در گذشته های دور از آمونیاک به عنوان مبرد در ساخت و تولید یخچال ها استفاده می کردند، که به دلیل برخورداری از عوارض و خطرات بی شمار رفته رفته امری منسوخ تبدیل شده و به جای خود را به گاز های فریونی داد. این سری از گازهای مبرد نیز در انواع مختلفی با ترکیبات آلی متفاوت موجود و مورد استفاده قرار می گیرند. دو نوع از گازهای مبرد متداول مورد استفاده از نوع R32 و R410 می باشد که در ادامه به تفاوت گاز R410 و R32 اشاره داریم.

تفاوت گاز R32 و R410

باید به این نکته توجه داشت که هر نوع گاز مبرد را نمیتوان در سیستم تهویه مطبوع بکار گرفت. برای این امر لازم است که از ویژگی های خاصی برخوردار باشند. به طور معمول این گاز ها در آب غیر محلول هستند و در واکنش های شیمیایی میتوانند تا مرز استراتوسفر حرکت کنند. نحوه دسته بندی گازهای مبرد موجود، بر اساس مواردی از قبیل ساختار شیمیایی، تاثیرات زیست محیطی، کاربرد آنها متمایز می شوند. گاز R32  و گاز R410  هردو از خانواده هیدروفلروکربن ها هستند که در ادامه به تفاوت گاز R410 و R32 اشاره خواهیم داشت.

تفاوت گاز R32 با R410

گاز مبرد بکار رفته در سیستم های تهویه مطبوع از جمله کولر گازی، وظیفه ی تامین هوای خنک و مطلوب مورد نیاز را به عهده دارد. نقش این سری از ترکیبات آلی در سیکل تبرید به این شکل است که با روشن شدن دستگاه کمپرسور عمل متراکم سازی گاز مبرد درون محفظه را انجام می دهد، گاز متراکم شده با فشار بالاتر از طریق لوله های مسی به اواپراتور منتقل می شود. بین مسیر گرمای محیط را گرفته و به گاز مایع کم فشار و خنک تر تبدیل می شود.

سپس توسط فن درون دستگاه به فضای داخلی منتقل می شود و دمای اتاق را به درجه دلخواه کاربر می رساند به این ترتیب چرخه به طور مداوم ادامه داشته و با تکرار آن دمای خنک مورد نیاز را فراهم می کند. بنابراین گازهای مبرد در این سیستم ها از اهیمت ویژه ای برخوردار هستند. در ادامه برای بیان تفاوت گاز R410 و R32 به معرفی هریک از این گازها پرداخته ایم. باید توجه داشت که در ODP یکسانی دارند و متعلق به یک گروه می باشند، اما بازهم در تفاوت هایی دارند که در ادامه به آنها پرداخته ایم.

مبرد R32

تفاوت گاز R32 و R410مبرد R32 با نام دیفلوئورومتان شناخته می شود. این گاز آلی تقریبا شبیه R410 می باشد و به دلیل داشتن ODP اثرات مخرب زیست محیطی نداشته و برای لایه ازن نیز بی خطر هستند. این مبرد دارای GWP 675 می باشد. از نظر انتقال حرارت و افت شار نیز عملکرد بسیار مطلوبی دارد. مبرد R32 درجه A2 و جز ترکیبات قابل اشتعال می باشد، بنابراین توصیه کارشناسان این است که از این نوع مبرد در تجهیزات انتقال حرارت، استفاده کنند که دارای مبرد کم هستند. از این نوع مبرد در کشورهای چین، ژاپن، و هند بیشترین کاربرد را داشته و در سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می دهند.

مبرد R410

تفاوت گاز R32 و R410این مبرد در سال 1991 میلادی توسط یک شرکت آمریکایی اختراع شد. هدف از ساخت و تولید این ماده مبرد جایگزین شدن سایر مبرد های مشابه بود، چرا که ساختار R410 به نوعی ساخته شده که کمترین میزان اثرات مخرب و زیست محیطی را دارا می باشد. بنابراین مورد توجه بسیاری از دوستدارن محیط زیست قرار گرفت به طوری که در سالهای اخیر استفاده از مبرد R410 در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته استاندارد تمامی سیستم های تهویه مطبوع تبدیل شده است. این نوع مبرد بر خلاف مبردهای هالوکلان حاوی کلر و یا برم نیست، و همچنین حاوی فلوئر می باشد. گاز R410 با فشار بیشتری عمل می کند، و پتناسیل گرمایش جهانی بالاتر از 1810 را دارا می باشد. به دلیل برخورداری از نقطه جوش ثابت عملیات پر کردن نسبتا آسان و بدون نشتی را دارد. از ویژگی های منحصر بفرد این مبرد می توان به کاهش مصرف برق، و کاهش اثرات زیست محیطی اشاره داشت. درحال حاضر از موارد استفاده گاز مبرد R410 می تواند در سیستم های تهویه مطبوع از جمله داکت اسپلیت اشاره داشت.

به منظور بیان تفاوت گاز R410 و R32 این دو مبرد را مورد مقایسه قرار داده ایم. R32 دمای بحرانی کمتری نسبت به R410 دارا می باشد، بنابراین ضریب عملکرد کمتری خواهد داشت. مبرد R32 نسبت به R410 متراکم تر است و همین امر موجب شده مقدار آن به ازای هر بار کمتر شود. مبرد R410 دارای VCP بالایی است بنابراین به لوله های مبرد با سایز بزرگتری نیاز دارد. مبرد R410 به فشار کمتری نسبت به R32 برای متراکم شدن نیاز دارد.

با آنچه که گفته شد نشان دهنده یا این است که مبرد R32 برتری های قابل توجهی نسبت به R410 دارد، و به دلیل اینکه گاز تک جزئی می باشد بازیافت آن آسانتر صورت می پذیرد. با توجه به اینکه این گاز نیز همانند R410 سازگار با محیط می باشد پیش بینی می شود که مبرد آینده است و جایگزین سایر مبرد ها می شود. و تنها نگرانی کارشناسان خاصیت اشتعال پذیری این مبرد می باشد.

مقالات مرتبط
نظرات
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید
kocaeli web tasarım ajansı istanbul web tasarım ajansı ankara web tasarım ajansı izmit web tasarım ajansı gebze web tasarım ajansı izmir web tasarım ajansı kıbrıs web tasarım ajansı