علت باد گرم کولر گازی

شما اینجا هستید:
علت باد گرم کولر گازی

همان میزان که دقت در خرید یک کولر گازی خوب مهم است، به همان میزان هم دقت در نگهداری آن مهم است. مراقبت و نگهداری صحیح از کولر گازی هم عمر آن را زیاد می کند و هم خنکی آن مطبوع می ماند. اگر برای شما هم پیش آمده است که با وجود مراقبت از کولر گازیتان سرما دهی مناسب ندارد، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از گرفتگی فیلتر هوا تا نقص فنی در کمپرسور. در این مقاله، به بررسی 10 علت رایج باد گرم کولر گازی و راه حل‌های رفع هر یک می‌پردازیم.

باد گرم کولر گازی

بررسی 10 علت باد گرم کولر گازی

دلایل زیادی باعث ایجاد مشکل عدم سرمایش در کولر گازی می شوند اما ما در ادامه این مطلب سعی کرده ایم 10 مورد از شایع ترین علت های باد گرم کولر گازی را بررسی کنیم.

1. گرفتگی فیلتر هوا

فیلتر هوا، جزئی کلیدی در سیستم تهویه مطبوع محسوب می‌شود که وظیفه‌ی حبس ذرات معلق در هوا را بر عهده دارد. این ذرات که شامل گرد و غبار، دوده، گرده و سایر آلاینده‌ها می‌شوند، می‌توانند کیفیت هوای داخل خانه را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

 انسداد فیلتر هوا، جریان هوا را در سیستم تهویه مطبوع محدود می‌کند. این امر منجر به کاهش راندمان سیستم و عدم سرمایش یا گرمایش کافی می‌شود. همچنین می تواند باعث شود سیستم شما بیش از حد کار کند که می تواند منجر به سایر مشکلات کولر گازی شود.

بنابراین اگر مدتی است احساس می کنید که کولر گازی شما مثل قبل سرما ایجاد نمی کند حتما فیلتر هوا را بررسی کنید. اگر فیلتر هوا را در به صورت مرتب تمیز نکنید هوا به سادگی در پنل داخلی به گردش در نمی آید و خود باعث عدم سرمایش در کولر گازی می شود.

فیلتر هوا باید ماهی 1 بار تمیز شود. اگر در شهر های آلوده و پر از گرد و خاک زندگی می کنید این زمان را به هر 2 هفته یک بار کاهش دهید.

2. کثیفی کویل ها

به این دلیل که مبرد در کویل ها جریان دارد، کویل کندانسور می تواند گرما را از بین ببرد. کویل هایی که کثیف هستند مانعی بزرگ برای رفت و آمد مناسب هوا در کندانسور می باشند.

زمانی که کویل ها کثیف باشند، کندانسور نمی تواند به خوبی دمای محیط را حفظ کند در نتیجه کمپرسور دائما برای خنک کردن محیط کار می کند و شما دچار عدم سرمایش در کولر گازی خود می شوید.

3. خرابی کمپرسور

کمپرسور کولر گازی به عنوان یکی از اجزای کلیدی ، نقشی حیاتی در تولید هوای خنک ایفا می کند. این قطعه با فشرده سازی گاز مبرد و افزایش فشار و دمای آن، فرآیند تبادل حرارت را در سیستم تهویه مطبوع امکان پذیر می سازد.

اگر کمپرسور شما خراب شده و یا از کار افتاده باشد، باز هم با مشکل عدم سرمایش در کولر گازی رو به رو می شوید. کمپرسور اگر خراب باشد فن داخلی کار می کند ولی دیگر هوای خنکی در کار نخواهد بود!

اگر صداهای غیرعادی از کولر گازی خود می شنوید، می تواند نشان دهنده خرابی کمپرسور باشد. خرابی کمپرسور می‌تواند مشکلات و هزینه‌های زیادی را به دنبال داشته باشد. با آگاهی از عوامل موثر در خرابی کمپرسور و همچنین علائم آن، می‌توان با اقدامات پیشگیرانه از بروز این مشکل جلوگیری کرده و از عملکرد صحیح و عمر طولانی سیستم تهویه مطبوع خود اطمینان حاصل کرد.

4. مشکل در ترموستات

اگر متوجه شدید که کولر گازی خانه شما هوای گرم می‌وزد، ممکن است به دلیل مشکل در ترموستات باشد. ترموستات برای درست کار کردن کولر گازی دمای محیط را در نظر می گیرد. دما که بالاتر برود ترموستات سویچ را فعال می کند و کمپرسور و فن بیشتر کار می کنند.

اگر ترموستات شما به هر دلیلی از کار افتاد هوای محیط به درستی خنک نخواهد شد در نتیجه عدم سرمایش در کولر گازی خود را احساس خواهید کرد.

5. خرابی برد کنترل

وظیفه‌ی اصلی برد، ارسال فرمان‌های لازم به اجزای مختلف کولر گازی مانند کمپرسور، فن، ترموستات و سایر بخش‌ها به منظور عملکرد صحیح و هماهنگ آنها است.

خرابی یا نقص در عملکرد برد، می‌تواند منجر به بروز اختلالات متعددی در سیستم کولر گازی شود. یکی از بارزترین این اختلالات، تولید هوای گرم به جای هوای خنک توسط دستگاه است. در این شرایط، به دلیل عدم ارسال فرمان‌های صحیح از سوی برد، فن و کمپرسور به درستی عمل نمی‌کنند و کولر گازی قادر به تولید هوای خنک و مطبوع نخواهد بود.

 اگر این برد دچار مشکل شود حتما کار را به افراد کاردان بسپارید زیرا ممکن است به همه برد آسیب وارد شود.

6. مشکلات خازن

کمپرسور و خازن به طور مستقیم با چند کابل به یک دیگر وصل شده اند. اگر خازن سوخته باشد دچار مشکل خواهید شد و کولر گازی شما سرمای کافی ایجاد نمی کند. توصیه می کنیم خودتان هیچگاه اقدام به تعویض خازن نکنید زیرا ممکن است  به شما شوک الکتریکی وارد شود.

7. مشکلات فن

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود فن های موجود در کولر گازی شما به درستی کار نکنند. ممکن است به دلیل خرابی موتور، ساییدگی تسمه یا عدم روانکاری باشد. کثیفی و زباله نیز می تواند باعث ایجاد مشکل در فن ها شود.

اگر فن، چه در واحد داخلی یا خارجی، آنطور که باید کار نکند، جریان هوا ضعیف را تسهیل می کند. سپس این امر منجر به دمیدن هوای گرم به جای هوای خنکی که انتظارش را دارید، می شود. اگر غفلت کنید، مشکلات فن ممکن است منجر به خرابی کمپرسور شود.

8. کمبود گاز مبرد

یکی از دلایل باد گرم کولر گازی مبرد میباشد. گاز مبرد نقش حیاتی در اجازه دادن به واحد تهویه مطبوع شما برای دمیدن هوای سرد ایفا می کند. اگر مبرد در داخل واحد شما نشت داشته باشد، کولر گازی شما سرمای کافی ایجاد نمی کند. یک راه آسان برای تشخیص نشتی مبرد این است که سیم‌پیچ‌های اواپراتور روی دستگاه یخ زده باشند، اما هوای سرد در خانه شما نوزیده باشد.

خطوط مبرد یک سیستم بسته هستند. اگر کولر گازی به طور معمول کار می کند، هیچ گاز فریونی وارد یا خارج نمی شود. نشتی در خطوط مبرد چندان غیر معمول نیست. برای اطمینان از تمام شدن مبرد می توانید با مراکز معتبر نمایندگی و یا تعمیرات کولر گازی تماس حاصل فرمایید.

9. آلودگی یا پوشیده بودن پنل خارجی کولر گازی

پوشیده بودن پنل خارجی کولر گازی (کندانسور) یکی از دلایل رایج باد گرم زدن کولر گازی است. کندانسور وظیفه دفع گرمای جذب شده از محیط داخل را به بیرون دارد و اگر به دلیل کثیفی، گرد و غبار، یا انسداد، عمل دفع گرما به درستی انجام نشود، کولر قادر به خنک کردن محیط نخواهد بود و باد گرم می‌زند.

آلودگی یا پوشیده بودن پنل خارجی کولر گازی

10. زمان تعویض و یا سرویس کولر گازی

حتی بهترین کولرهای گازی هم عمر مفیدی دارند و پس از مدتی نیاز به تعویض یا سرویس پیدا می‌کنند. میانگین طول عمر یک کولر گازی بین 15 تا 20 سال است، اما این عمر به نحوه استفاده و نگهداری از آن هم بستگی دارد.

انجام تعمیرات و نگهداری دوره‌ای، مانند تعویض فیلترهای هوا و تنظیمات کولر گازی در دو نوبت در سال، می‌تواند به افزایش طول عمر و بهبود عملکرد آن کمک کند.

اما اگر با وجود انجام تعمیرات و نگهداری دوره‌ای، کولر گازی شما همچنان در گرمایش و سرمایش مناسب مشکل دارد، احتمالاً زمان آن رسیده که به فکر تعویض آن باشید.

نکات مهم:

  • اگر با مشکل باد گرم کولر گازی مواجه شدید، ابتدا ساده‌ترین راه‌حل‌ها مانند تمیز کردن فیلتر هوا و تنظیم ترموستات را بررسی کنید.
  • اگر با بررسی و انجام راه‌حل‌های ساده، مشکل حل نشد، از یک تکنسین متخصص برای تعمیر کولر گازی کمک بگیرید.
  • برای جلوگیری از بروز مشکل باد گرم کولر گازی، به طور منظم کولر را سرویس کنید.
مقالات مرتبط
نظرات
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید
kocaeli web tasarım ajansı istanbul web tasarım ajansı ankara web tasarım ajansı izmit web tasarım ajansı gebze web tasarım ajansı izmir web tasarım ajansı kıbrıs web tasarım ajansı