علت بوی بد کولر گازی

شما اینجا هستید:

در این مطلب از گری ایرانیان به دلایل و علت بوی بد کولر گازی اشاره خواهیم داشت. با گرم شدن هوا و شروع فصل تابستان استفاده از سیستم های سرمایشی و خنک کننده گسترش می یابد. تجهیزات برودتی با ایجاد هوایی خنک و مطبوع گرمای طاقت فرسای روزهای داغ تابستان را تحمل پذیر می کند. در این زمینه سیستم ها و تجهیزات متعددی طراحی و ساخته شده که هریک با توجه به نوع عملکرد و کارایی که دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از رایج ترین و متدوال ترین سیستم های سرمایشی که این روزها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد کولر گازی می باشد. کولر گازی از دو یونیت مجزا تهیه شده که پنل داخلی درون فضای اتاق و یونیت بیرونی در خارج از ساختمان در هوای آزاد نصب و اجرا می گردد. دو یونیت از طریق لوله و کابل اتصال با یکدیگر در ارتباط بوده و از این طریق با یکدیگر تبادل انرژی دارند. پنل داخلی با مکش هوای گرم داخل اتاق و جایگزین کردن آن با هوای تازه و خنک دمای اتاق را به درجه دلخواه کاربر می رساند. و همین چرخه به طور دائم در حال تکرار بوده و هوای گرم و سرد به طور مکرر جابه جا می شود.

با توجه به نیاز بازار و گستردگی استفاده از این تجهیزات، شرکت های داخلی و خارجی بسیاری در خصوص طراحی و ساخت انواع مدل های کولر گازی در حال فعالیت هستند و سالانه میلیون ها دستگاه تولید و روانه بازار رقابت می کنند. شرکت های معتبر و مطرح با استفاده از فیلترهای چندلایه تصفیه هوا، آلاینده ها و ذرات معلق موجود در هوا را جذب و بعد از فیلتراسیون، هوایی مطبوع و بدون آلودگی را به فضای داخلی اتاق توزیع می نماید. از برندهای مطرح بازار که با فیلترهای چندلایه تصفیه هوا عرضه می شود می توان به کولر گازی جی پلاس اشاره داشت. با این حال ممکن است حین استفاده از کولر گازی انتشار بوی بد آزار دهنده بوده و بسیاری از بوی بد کولر گازی شاکی هستند. عوامل و موارد متعددی در ایجاد بوی نامطبوع کولر گازی تاثیر گذاشته که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم داشت.

4 علت بوی بد کولر گازی

 یکی از مشکلات شایع کولر گازی که بسیاری از افراد از آن گلایه می کنند، بوی نامطبوع آن می باشد. در برخی مواقع بعد از روشن شدن دستگاه و شروع بکار کولر گازی بوی بدی در هوا منتشر می شود که بسیار آزاردهنده و ناخوشایند است و به همین دلیل بسیاری ترجیح می دهند دستگاه را خاموش کنند. شدت و میزان بوی بد کولر گازی متغییر بوده و به هر حال امری ناخوشایند و آزار دهنده است.کولر گازی در برندهای معتبر و مطرح روانه بازار رقابت می شود که شاید انتخاب بهترین مارک کمی دشوار به نظر برسد.

محیط دارای مواد با بوی نامطبوع است

علت بوی بد کولر گازی می توان به دلیل شرایط و محیط اطراف دستگاه باشد. بسته به نوع محلی که کولر گازی در آن قرار می گیرد بوی نامطبوع نیز می تواند متغییر باشد. همانطور که اشاره شد این سیستم ها به نوعی طراحی شده که میتوان در محیط های مختلف مثل ازمایشگاه، سالن، دفترکار به منظور تامین هوایی مطبوع بهره مند شد. با انجام فعالیت روزانه و کار با دستگاه ها در محیط های مختلفی منجر به انتشار بوی بد در محیط می شود، که با گردش هوا و جایگزین هوای تازه، این بو همراه با هوای اتاق وارد کولر گازی می شود. به مرور زمان با افزایش رطوبت در اواپراتور همراه با بوی داخل پنل ترکیب شده و باعث علت بوی بد کولر گازی شود. به دلیل ترکیب شدن گاز با رطوبت، بوی بد در پنل داخلی تثبیت شده و اگر نسبت به رفع آن اقدام نکنید ماندگار خواهد شد.

عوامل میکروبی در داخل کولر رشد کرده اند

علت بوی بد کولر گازی می تواند در اثر رشد عوامل میکروبی درون پنل باشد. در استان هایی که تابستان هایی شرجی را تجربه می کنند و میزان رطوبت در این مناطق بالاست این مشکل بیشتر رخ می دهد. در صورت وجود رطوبت در هوا شرایط برای رشد قارچ ها و کپک ها فراهم می شود. روی کویل سرد کن عوامل میکروبی ساکن شده و به مرور زمان رشد کرده و تکثیر می شوند. با رشد و تکثیر عوامل میکروبی به مرور منجر به انتشار بوی نامطبوع در محیط می شود. بنابراین توصیه می شود قبل از راه اندازی دستگاه نسبت به تمیز کردن و سرویس دوره ای اقدام نمایید و تمامی اجزای داخلی پنل را به خوبی تمیز نمایید.

ممکن است موجودی در پنل خارجی کولر مرده باشد

علت بوی بد کولر گازی می تواند وجود جسد موجودات در پنل خارجی باشد. یونیت خارجی کولر گازی به دلیل ایجاد صدا و گرما حین عملکرد در بیرون از ساختمان و در هوای آزاد نصب و اجرا می شود. در اکثر مواقع کولر گازی تنها به مدت چندماه روشن است و در فصل سرما دستگاه خاموش است. زمانیکه از دستگاه استفاده ای ندارید فرصت مناسبی، برای ورود و زندگی حشرات و موجودات کوچک جثه مانند موش به داخل یونیت خارجی است. گاها ممکن است موجود در داخل پنل مرده و دچار فساد شود. تصور کنید که چه بوی نامطبوعی منتشر می کند. اگر حین روش کردن دستگاه یونیت خارجی را چک کنید به محض روشن کردن بوی آزار دهنده و نامطبوعی در هوای اتاق توزیع می شود. بنابراین موجب بوی بد کولر گازی می شود.

فیلتر کولر گازی کثیف شده است

علت بوی بد کولر گازی می تواند در اثر کثیف شدن فیلترهای کولر گازی باشد. پنل داخلی دارای چندلایه فیلتر تصفیه هوا است که ذرات معلق و آلودگی های موجود در هوا را فیلتر می کند. با عبور هوای اتاق از لایه فیلتر، ذرات معلق موجود در هوا درون لایه های فیلتر به دام افتاده و هوایی تمیز و تصفیه شده را به فضای اتاق منتقل می کند. تجمع مواد روی فیلتر، علاوه بر اینکه راندمان دستگاه را کم کرده موجب ایجاد بوی بد کولر گازی می شود. با ماندگاری مواد معلق روی فیلتر به مرور موجب ایجاد بوی نامطبوع شده و با روشن کردن دستگاه بوی آزار دهنده ای داخل اتاق توزیع می شود. فیلترهایی مورد استفاده به طور عمده از نوع قابل شستشو و یا تعویض مورد استفاده قرار می گیرند. با انجام شستشوی مرتب و یا تعویض به موقع فیلتر برای همیشه از شر بوی نامطبوع کولر گازی خلاص خواهید شد.

سینی تخلیه، جلبک گرفته است

علت بوی بد کولر گازی می تواند به دلیل مواد موجود در سینی درین باشد. سینی تخلیه قسمت زیرین پنل داخلی قرار گرفته و از چکه کردن آب کندانس جلوگیری می کند. آب درون سینی راکد بوده و در صورت خالی نشدن محل مناسبی برای جلبک ها می شود. استفاده از پمپ درین و یا اتصال لوله ی درین میتوان آب درون سینی را خالی نمایید. اما بازهم مقدار آب کف سینی جمع می شود، لذا توصیه می شود که قبل از راه اندازی یا حین استفاده از دستگاه درون سینی را با استفاده از آب و سرکه بشویید به این ترتیب از رشد جلبک ها جلوگیری می کنید.

راه های پیشگیری از بروز بوی بد کولر گازی

علت بوی بد کولر گازی

همانطور که گفته شده عوامل متعددی در بروز بوی نامطبوع و بوی بد کولر گازی نقش دارند. که با انجام راهکارهایی که میتوان در رفع آن اقدام نمود. اما انجام برخی کارها نیز از بروز بوی نامطبوع در کولر گازی جلوگیری می کند و با انجام این موارد می توان تا حد قابل توجهی از بروز بوی بد و آزاردهنده حین روشن شدن کولر گازی مانع بعمل آورد. از راهکارهای طلایی می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • توصیه می شود حین آشپزی و پخت پز برای جلوگیری از انتشار بوی غذا و افزایش رطوبت در هوا، با روشن کردن فن هوا کش از ایجاد بوی بد در کولر گازی جلوگیری نمایید.
  • با استفاده از گیاهان طبیعی و گلدان ها در محیط، از انتشار گازهای سمی مانند قارچ و کپک جلوگیری کنید و به نوعی میتوان گفت به روش طبیعی هوای اتاق را تصفیه کنید.
  • به منظور کاهش ذرات معلق مانند گرد و غبار، موی انسان، کرک حیوانات خانگی، پرز فرش در هوای اتاق به طور مرتب کف و سطوح منزل را تمیز کنید.
  • از دیگر موارد مهم به منظور پیشگیری از بوی بد کولر گازی انجام سرویس های دوره ای و شستشوی و تمیز نگه داشتن پنل داخلی و یونیت خارجی می توان نام برد.
  • نصب دستگاه تصفیه هوا تاثیر بسزایی در کاهش ایجاد بوی بد کولر گازی دارد. دستگاه های تصفیه هوا به نوعی طراحی شده که حجم بالایی از باکتری های موجود در هوای اتاق را حذف می کند.
مقالات مرتبط
نظرات
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید
kocaeli web tasarım ajansı istanbul web tasarım ajansı ankara web tasarım ajansı izmit web tasarım ajansı gebze web tasarım ajansı izmir web tasarım ajansı kıbrıs web tasarım ajansı