تفاوت فن‌ کویل و کولرگازی

شما اینجا هستید:
تفاوت فن‌ کویل و کولرگازی

فن کویل و کولر گازی هردو به منظور تهویه مطبوع هوای محیط مورد نظر کاربرد دارند؛ ولی هر کدام به شیوه مختص خود عمل می کند. هر کدام از این دو دستگاه کاربرد فراوانی در پروژه های مختلف دارند و هوای آن محیط را تهویه می نمایند تا با تامین آسایش و رفاه کاربران، موجب رضایت خاطر شوند.

ممکن است خریداران سیستم های تهویه مطبوع در انتخاب آنها، دچار تردید شوند و درگیر این مسئله شوند که بهترین انتخاب کدام است. چنانچه شما نیز در گزینش میان فن کویل و کولر گازی به اطمینان نرسیده اید، پیشنهاد می دهیم تا انتها این مقاله را دنبال نمایید تا به صورت دقیق با تفاوت فن کویل و کولر گازی آشنا شوید. بنابراین پیش از هر چیز نگاهی به تفاوت عملکرد این دو دستگاه خواهیم داشت.

4 تفاوت فن‌ کویل و کولرگازی

در ادامه به بررسی 4 تفاوت کلیدی بین فن‌کویل و کولرگازی می‌پردازیم تا به شما در انتخاب سیستم مناسب کمک کنیم.

تفاوت فن‌ کویل و کولرگازی

1. تفاوت فن‌ کویل و کولرگازی از نظر نحوه‌ی عملکرد

عملکرد کولرگازی

اسپلیت یا همان کولر گازی دارای دو یونیت مجزا و اصلی می باشد. این دو یونیت شامل یونیت داخلی یا اواپراتور و یونیت خارجی می شود. بخش داخلی هوای خنک ایجاد شده را در محل مورد نظر پخش می کند ولی واحد خارجی، در بیرون از فضای داخل مانند بالکن، حیاط یا پشت بام قرار می گیرد. اتصال این دو پنل به واسطه لوله های مسی و کابل اتصالات با یکدیگر انجام می گیرد و تبادل انرژی از همین طریق صورت می گیرد.

سیستم تهویه کولر گازی به این نحو عمل می کند که نیروی لازم برای روشن شدن دستگاه را از برق دریافت می کند. با روشن شدن کمپرسور که در یونیت خارجی قرار دارد، به اسم کندانسور تعبیه شده، عمل متراکم سازی گاز مبرد درون محفظه را انجام داده و آن را به مایع با درجه حرارت خنک تر بدل می کند. سپس این مایع خنک ایجاد شده از طریق لوله های مسی به اواپراتور یعنی همان یونیت داخلی انتقال می یابد.

این هوا از طریق دریچه های خروجی به فضای داخلی می رسد؛ و از این طریق دمای اتاق را به درجه مطلوب کاربر می رساند. ناگفته نماند که سازنده های مختلف تولید کننده کولر گازی این محصول را در عملکرد سرد و گرم نیز تولید می کنند تا بتوان در فصل زمستان نیز از قابلیت گرمایشی آن بهره برد. در حالت گرمایشی همان چرخه تکرار می شود و وجه تمایز در این نکته است که گاز مبرد به مایع با درجه بالا و گرم تبدیل می شود.

عملکرد فن‌ کویل

همانطور که نام این محصول دارای دو بخش است، خود فن کویل نیز دارای یک فن دمنده و یک کویل می باشد. این سیستم تهویه مطبوع نیز در عملکرد دو گانه سرد و گرم ساخته و عرضه می شود تا به صورت گسترده پاسخگوی نیاز کاربران آن باشد.

فن کویل به منظور تامین هوای خنک از چیلر کمک می گیرد و جهت تامین هوای گرم مورد نیاز، به آب گرم تهیه شده توسط پکیج یا موتورخانه احتیاج دارد. با جریان آب درون کویل تعبیه شده در هواساز، و چرخیدن فن دمنده هوای ایجاد شده توسط آب درون کویل به وسیله ی فن به چرخش در آمده و از طریق دریچه های خروجی هوا به فضای بیرونی منتقل و توزیع می گردد.

فن کویل با توجه به موقعیت نصب آن دارای انواع متنوعی می باشد. انواع این مدل ها شامل دیواری، زمینی، کاستی، سقفی و کانالی می باشد که هر مدل در ظرفیت هوادهی متفاوتی طراحی و روانه بازار می شود. طریقه اتصال به این قسمت درون فضای ساختمان، از طریق اتصال لوله ها به منبع تغذیه کننده یعنی همان منبع حرارتی و برودتی گفته شده، انجام می گیرد.

2. تفاوت فن‌ کویل و کولرگازی از نظر قدرت گرمایش و سرمایش

همانطور که گفته شده، فن کویل از طریق انتقال حرارت آب، هوای مورد نیاز را تامین می نماید و کولر گازی به وسیله متراکم سازی گاز مبرد فریون اقدام به تامین هوای مطبوع می کند.

قدرت سرمایش و ایجاد هوای خنک توسط کولر گازی به نحو بهتری تامین می شود که علت آن قدرت زیاد سرمایش گاز مبرد آن نسبت به آب است. البته کولر گازی های موجود اغلب قابلیت سرمایش و گرمایش را دارند اما در خنک سازی هوای محل مورد نظر بهتر عمل می کند. همچنین با توجه به هزینه های گزاف برق، افراد معمولا ترجیح می دهد از سیستم دیگری غیر از کولر گازی جهت گرمایش محیط استفاده کنند که مقرون به صرفه تر باشد. بنابراین در فصول سرد به سیستم گرمایشی مکملی احتیاج است.

همانطور که گفته شد فن کویل در مقایسه با کولر گازی، آب گرم خود را از پکیج و یا موتورخانه تامین می کند و آب سرد را از طریق چیلر تهیه می کند. قدرت سرمایش یکی از جنبه های تفاوت فن کویل و کولر گازی است و در مناطق بسیار گرمسیر که تابستان ها هوا به شدت گرم می شود، فن کویل ممکن است به میزان کافی هوای خنک مورد نیاز را ایجاد نکند.

3. تفاوت فن‌ کویل و کولرگازی از نظر پیچیدگی نصب

یونیت خارجی کولرهای گازی باید در فضای باز مانند زیرزمین، پشت بام یا حیاط نصب شوند. این امر می تواند مشکلاتی را از نظر اشغال فضا و همچنین زیبایی ظاهری ساختمان ایجاد کند. همچنین هر کولر گازی برای سرمایش و گرمایش یک فضای مشخص طراحی شده است. در ساختمان های بزرگ با فضاهای متعدد، نیاز به نصب چندین کولر گازی وجود دارد که می تواند هزینه و پیچیدگی را افزایش دهد.

یونیت های فن کویل در داخل سقف کاذب یا دیوارها نصب می شوند و فضای خارجی را اشغال نمی کنند. فن کویل ها به صورت مرکزی به یک سیستم چیلر یا پکیج متصل می شوند و می توانند به طور مستقل برای هر فضا تنظیم شوند. این امر انعطاف پذیری و کارایی بیشتری را در سیستم تهویه مطبوع ساختمان ایجاد می کند.

نصب کولر گازی

4. تفاوت فن‌ کویل و کولرگازی از نظر میزان مصرف انرژی

نوع و میزان انرژی مصرفی یکی از نکات اساسی و موارد حائز اهمیت در زمینه تفاوت فن کویل و کولر گازی می باشد. انرژی مورد نیاز سیستم تهویه مطبوع کولر گازی برق است. به عبارت دیگر این سیستم با برق روشن می شود و عملکرد یونیت داخلی و خارجی به وسیله انرژی برق صورت می گیرد.

اما فن کویل ها انرژی مورد نیاز یونیت داخلی و هواساز را به وسیله برق تامین کرده ولی یونیت خارجی که شامل چیلر در حالت سرمایش، پکیج و موتورخانه برای تامین گرمایش می شود، نیاز به انرژی های گوناگونی دارد. با توجه افزایش هزینه های برق در کشور و بهای انرژی های دیگری مانند گاز و آب میتوان ادعا کرد که اسپلیت هزینه برق بیشتری در پی دارد.

مقالات مرتبط
نظرات
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید
kocaeli web tasarım ajansı istanbul web tasarım ajansı ankara web tasarım ajansı izmit web tasarım ajansı gebze web tasarım ajansı izmir web tasarım ajansı kıbrıs web tasarım ajansı