چرا فن کولر گازی کار نمی کند؟

شما اینجا هستید:

در این مقاله از گری ایرانیان قصد داریم علت کار نکردن فن کولر گازی را بررسی کنیم. در ابتدا سوال این است که فن و وظیفه ی آن چیست؟

فن متشکل از سه یا چهار پره می باشد که بوسیله ی یک موتور به حرکت درمی آید. این بخش در پنل بیرونی اسپلیت و در مقابل کمپرسور و کنداسور است. وظیفه ی اصلی فن، انتقال هوای گرم به خارج و خنک نمودن کمپرسور و کنداسور می باشد. چنانچه فن به درستی کار نکند عمل خنک کنندگی هوا به درستی اجرا نمیشود و حتی در مواردی سبب آسیب به سایر قطعات نیز میشود.

علت کار نکردن فن کولر گازی

چند مورد از دلایل کار نکردن فن کولرگازی به شرح زیر است:

معیوب بودن موتور فن گردشی

موتور فن دوال شفت یا به عبارتی موتور فن گردشی متشکل از دو پروانه می باشد. هر کدام از این پروانه ها در یک سمت از موتور قرار گرفته اند. وظیفه ی یکی از این دو پروانه پایین آوردن حرارت و خنک نمودن کویل های چگالنده را عهده دار است و دیگر پروانه وظیفه دارد هوا را بر روی کویل های تبخیر کننده به جریان درآورد.

موتور مذکور جهت انجام صحیح وظایف یاد شده ، مجهز به بیرینگ های خاصی است که امکان دارد به مرور زمان ساییده ، شل و یا خم شود.

جهت اطمینان از سالم بودن بیرینگ‌ها ، کافیست که شفت موتور را بچرخانید؛ چنانچه شفت‌ها لق بودند و یا در چرخیدن آزادانه مشکل داشتند، احتمالا نیاز است که موتور فن گردشی تعویض گردد.

سوختن خازن

خازن‌های موجود در کمپرسور بوسیله یک پایه الکتریکی به کمپرسور نصب گردیده اند. سوخته شدن آن منجر به اخلال در کارکرد فن مشود. جهت تست آن نیاز است بوسیله یک مولتی‌متر از وجود جریان الکتریکی در آنها مطمئن شد و در صورت لزوم برای تعویض آنها با نمایندگی کولر گازی خود تماس بگیرید.

معیوب بودن بُرد رِله

وظیفه ی بُرد رله فرمان‌دهی به اجزای دیگر کولرگازی و تأمین ولتاژ مناسب برای آن ها را عهدا دار است. معیوب بودن ای قسمت سبب عدم ارسال فرمان به کار کردن فن اسپیلت میشود و یا در تأمین ولتاژ مناسب برای فن به مشکل بر میخورد. هر یک از این دو مورد می‌تواند علت کار نکردن فن کولر گازی باشند.

معیوب بودن ترموستات

قطعه ای که وظیفه دارد هوای محیط را متعادل نگه دارد و به دمایی که ما تنظیم نمودیم نگه دارد ترموستات نام دارد. با تعریف ذکر شده میشه نتیجه گرفت که فعالیت و یا عدم فعالیت کمپرسور نیز توسط ترموستات کنترل می‌شود. در صورت معیوب بودن ترموستات، اطلاعات اشتباهی به اسپیلت فرستاده می شود که می‌تواند کار نکردن فن این وسیله را به همراه داشته باشد.

اشکال در ترمیستور

ترمیستور یک سنسور حرارتی میباشد. وظیفه ی آن جمع آوری دمای محیط، ، کمپرسور، لوله مسی های اواپراتور و کندانسور است. این دماهای جمع آوری شده را به برد کولر گازی ارسال میکند. پس معیوب بودن این سنسور حرارتی میتواند در کارایی فن موثر باشد.

خراب شدن سوییچ چند وضعیتی

سوییچ چند وضعیتی تغییر میزان برق ورودی به فن بر اساس نیاز کولر گازی را با سرعت چرخش و هوادهی فن کولر تنظیم میکند. آسیب دیدن این سوییچ می‌تواند علت کار نکردن فن کولر گازی باشد.

مقالات مرتبط
نظرات
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید
kocaeli web tasarım ajansı istanbul web tasarım ajansı ankara web tasarım ajansı izmit web tasarım ajansı gebze web tasarım ajansı izmir web tasarım ajansı kıbrıs web tasarım ajansı