کولر گازی چیست

شما اینجا هستید:

کولر گازی چیست و چه زمانی اختراع شد، برای یافتن این سوال به شما پیشنهاد داریم تا آخر این مقاله از گری ایرنیان با ما همراه باشید. سیستم تهویه مطبوع یکی از زیر شاخه های مهم و اساسی در صنعت تاسیسات ساختمان بشمار می آید. یکی از اولویت های یک سازه استفاده از بهترین و مناسب ترین سیستم بردوتی به منظور ایجاد هوایی مطبوع در محیط محسوب می شود. سیستم های تهویه مطبوع نیز از زیرشاخه های متعددی تشکیل شده اند که هریک ویژگی های مختص به خود را دارا می باشند. در حال حاضر میتوان گفت یکی از پرکاربردترین های این تجهیزات در سراسر دنیا کولر گازی بوده که با توجه به کارایی مطلوبی که دارد مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و بسیاری به منظور تامین هوایی خنک و مطبوع این سری از تجهیزات برودتی را به سایر سیستم ها ترجیح می دهند.

بیش از یک قرن از اختراع کولر گازی می گذرد که این سیستم ها در سال 1280 شمسی مصادف با 1902 میلادی توسط ویلیس هاویلند کریر به ابتدایی ترین شکل اما با همین سیکل طراحی و ساخته شد، و با پیشرفت تکنولوژی این سیستم ها نیز دستخوش تغییرات شده و به شکل مدرن امروزی تبدیل شده اند. در حال حاضر شرکت های داخلی و خارجی بسیاری در زمینه تولید کولر گازی فعالیت داشته و سالیانه میلیون ها دستگاه تولید و روانه بازار رقابت می کنند، این سیستم ها بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم بندی می شوند که مهمترین آنها موقعیت نصب می باشد که در ادامه برای به پاسخ به سوال کولر گازی چیست به انواع مدل های موجود، همچنین ویژگی هریک از این سیستم ها پرداخته ایم.

انواع کولر گازی از نظر موقعیت نصب

کولر گازی چیست و نحوه ی عملکرد آن به چه صورت است. این تجهیزات از کنار هم قرار گرفتن اجزا و قطعات ریز و درشتی تشکیل شده که هماهنگی بین آنها سیستم پیچیده ای را بوجود می آورد، از مهمترین این اجزا میتوان به کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط اشاره نمود. اساس کار این سیستم ها به این گونه است به کمک سیکل تبرید تراکمی گرمای محیط را جذب و به فضای بیرون منتقل می نماید. گاز مبرد در این سیستم ها نقش کلیدی ایفا می کند، از ابتدایی ترین تبرید های بکار رفته در این سیستم ها شامل R-22، R-134a ، R-404 می باشد که تاثیر منفی و مخرب بر لایه اوزون داشته و در نهایت اثرات مخرب بر محیط زیست دارا می باشند به سازنده های این تجهیزات به دنبال راه چاره ای بوده و در حال حاضر گاز R410a را جایگزین نموده که این گاز سازگار با محیط بوده و اثرات مخرب زیست محیطی کمتری به دنبال دارد بنابراین در کشورهای توسعه یافته طی سالهای اخیر استفاده از سایر گازهای مبرد در ساخت کولر گازی منسوخ شده و این نوع گاز جایگزین شده است.

اساس کار کولر گازی به این صورت است که با روشن شدن دستگاه و دریافت انرژی برق کمپرسور گاز مبرد درون محفظه کمپرسور را متراکم کرده و به مایع تبدیل و از طریق لوله های مسی بین دو پنل، به یونیت داخلی منتقل می نماید. در آنجا دمای ایجاد شده از طریق فن های دمنده به داخل فضای اتاق هدایت شده و به این صورت هوایی مطبوع را در محیط خواهیم داشت. کولر گازی به طور عمده از دو بخش مجزا تشکیل شده که به همین دلیل به انها اسپلیت یا همان دو تکه نیز گویند. هوادهی کولر گازی اسپلیت با btu بیان می شود و در ظرفیت های 9000 الی 100000 btu تولید و در موقعیت نصب های متفاوتی تولید و در بازار موجود می باشند که با توجه به همین تنوع میتوان در زمینه های مختلفی از قبیل مسکونی، اداری و یا تجاری مورد استفاده قرار داد. یکی دیگر از ویژگی های این سیستم ها که در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته است طراحی با قابلیت عملکرد سرمایشی و گرمایشی است که توانسته جایگزین بسیاری برای سایر سیستم های حرارتی و برودتی موردنیاز باشد. همچنین شرکت هایی که در این عرصه در حال رقابت هستند برای جلب نظر مشتری از تکنولوژی ها و فناوری های مدرنی در این سیستم ها بهره می برند که همین امر سبب شده کولر گازی اسپلیت به کالایی لوکس تبدیل شود. با پاسخ به سوال کولر گازی چیست و چه زمانی اختراع شد، لازم است که انوع مدل های موجود از این سیستم های سرمایشی را مورد بررسی قرار دهیم. از مدل های موجود در بازار می توان به اسپلیت دیواری، ایستاده، پرتابل، پشت پنجره ای و کاستی اشاره نمود، که همگی وظیفه ی خنک سازی محیط را به عهده دارند که در  ادامه به ویژگی های هریک پرداخته ایم.

کولر گازی اسپلیت دیواری که میتوان گفت یکی از پرکابرد ترین های این سیستم ها بشمار می آید که در اکثر ساختمان های مسکونی و یا اداری از این مدل کولر گازی اسپلیت بهره می برند. اسپلیت های دیواری با برندهای متفاوت در ظرفیت های 9000 الی 36000 btu تولید و در بازار موجود می باشند. کولر گازی دیواری از دو یونیت داخلی و خارجی تهیه شده که بخش داخلی درون اتاق و در فضای داخلی نصب می شود و پنل خارجی یا همان کندانسور به دلیل ایجاد گرما و صدا حین عملکرد در فضای خارجی مانند بالکن، پشت بام و یا حیاط قرار می گیرد. به دلیل نصب در فضای داخل شکل و ظاهر یونیت از اهمیت ویژه ای برخودار است و بسیاری از افراد ترجیح میدهند پنلی با رنگ، شکل و طراحی یونیک و منحصر بفردی خریداری نمایند که زیبایی دکوراسیون داخلی را دو چندان کند. استفاده از سیستم ها و تکنولوژی های مدرن در ساخت این سیستم ها سبب افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی در این سیستم ها شده است. اسپلیت های دیواری در مدل های سرد، سرد و گرم تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند، شما میتوانید با مراجعه به وبسایت تخصصی گری ایرانیان تمامی مدل های کولر گازی کم مصرف همراه با گارانتی اصلی، برندهای مطرح و معتبر بازار را به منظور خریدی بهینه و مقرون به صرفه مشاهده نمایید. بهره مندی از تکنولوژی اینورتر، فیلترهای تصفیه هوا، قابلیت اتصال به شبکه هوشمند میتواند از گزینه های مورد نظر برای خرید اسپلیت دیواری باشد.

کولر گازی اسپلیت ایستاده یکی دیگر از نمونه های تولیدی این تجهیزات می باشد که در ظرفیت هوادهی بالاتری تولید و در بازار موجود می باشند. این کولر گازی ها نیز مانند مدل دیواری از دو یونیت تشکیل شده اند که پنل داخلی درون فضای داخلی و یونیت داخلی در بیرون از ساختمان و در هوای باز قرار می گیرد و از طریق لوله های مسی با یکدیگر در ارتباط هستند. کولر گازی ایستاده در ظرفیت های 50000 الی 100000 btu با راندمان و بازدهی بالا تولید و در بازار موجود می باشند، نوع برق مصرفی و مورد نیاز این دستگاه ها از نوع تکفاز و سه فاز می باشد. با توجه به ظرفیت و حجم هوادهی بالا میتوان از این مدل کولر گازی در فضاهایی با متراژ بالا نظیر بانک ها، مساجد، فروشگاه ها، سالن های همایش، سالن های آرایشی بزرگ و دیگر اماکن پر رفت و آمد به منظور تامین هوایی مطبوع بهره مند شد. قابلیت عملکرد سرد و گرم در این سیستم ها به کاربر این امکان را می دهد که سایر سیستم های حرارتی و بردوتی را حذف و به این طریق در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی بعمل آورد. بنابراین میتوان گفت اسپلیت ایستاده به دلیل قدرت خنک کنندگی بالا گزینه ای ایده آل برای ساختمان های اداری ویا تجاری بشمار می آید.

کولر گازی پرتابل یکی دیگر از خلاقیت های سازنده های این عرصه بشمار می آید که در فضاهایی که امکان نصب و استفاده از سایر سیستم های بردوتی وجود ندارد، براحتی میتوان از این مدل کولر گازی به منظور تامین هوایی مطبوع بهره مند شد. این سیستم ها را از این رو پرتابل می نمایند که در ابعاد کوچکی طراحی و ساخته می شوند و براحتی می توان آنها را جابه جا نمود. برخلاف سایر مدل های اسپلیت که از دو تکه تهیه شده اند، این نوع کولر گازی تنها از یک پنل ساخته شده به این صورت که کمپرسور نیز درون همین یونیت قرار گرفته است. نحوه ی نصب این سری از سیستم ها به این صورت است که برای خروج گرمای حاصل از فعالیت دستگاه از پورت خروجی و لوله خرطومی بهره می برند. از ظرفیت های تولید شده این سیستم ها 12000 و 14000 با قابلیت عملکرد سرد، سرد و گرم می باشد که در بازار جهانی در اختیار مصرف کننده ها قرار می گیرد. فضایی که میتوان با این مدل سیستم تهویه مطبوع پوشش داد متراژی حدود 30 متر مربع می باشد که میتوان در اتاق خواب، دفتر کار به منظور تامین هوایی مطبوع بهره مند شد. استفاده از چرخ های متحرک در ساخت این دستگاه ها سبب سهولت در جابه جایی آنها شده همچنین میتوان در روزهایی که به این سیستم ها نیازی نیست براحتی آنها را جمع آوری نمود.

کولر گازی پنجره ای به این صورت طراحی شده که فن و کمپرسور همگی درون یک محفظه قرار گرفته اند و تنها از یک تکه ساخته شده اند. و نحوه نصب و قرار گیری آنها به این صورت است درون قاب پنجره نصب می شوند، و دریچه های خروجی هوا در قسمت داخلی اتاق و پشت آن برای خروج گرمای حاصل از فعالیت دستگاه به سمت بیرون و در فضای باز قرار می گیرد. قدرت خنک کنندگی در این سیستم ها بالا بوده و به طور عمده از کمپرسور پیستونی و روتاری بهره می برند و استفاده در مناطق گرمسیری بیشترین کارایی را دارا می باشند. از ویژگی های مدل پشت پنجره ای میتوان به حذف کانال کشی، نصب و نگهداری آسان، مصرف بهینه انرژی، هزینه خرید پایین اشاره نمود. مدل های پشت پنجره ای در ظرفیت های 18000 الی 25000 btu با قابلیت عملکرد سرد، سرد و گرم تولید و در بازار موجود می باشند.

کولر گازی کاستی یک مدل دیگر از سیستم های برودتی ساخته شده در صنعت تهویه مطبوع می باشد که به گونه ای طراحی شده که در سقف کاذب بین طبقات نصب و راه اندازی می شود. این مدل نیز از دو یونیت تشکیل شده اند که پنل خارجی یا همان کندانسور در فضای بیرون و پنل داخلی یا همان اواپراتور بین سقف قرار می گیرد و از طریق لوله های مسی با یکدیگر در حال تبادل انرژی هستند. به طور عمده دریچه های خروجی یونیت داخلی در دو مدل دوطرفه و چهارطرفه تولید شده اند، برخورداری از چنین طراحی در این مدل کولر گازی اسپلیت باعث شده هوایی یکنواخت و یکسان به هوای اتاق منتقل کنند. اسپلیت های کاستی به طور عمده در ظرفیت های 18000 الی 480000 btu تولید و در بازار موجود می باشند. میتوان از این سیستم ها در زمینه های اداری، تجاری و یا مسکونی به منظور ایجاد هوایی خنک و مطبوع مورد استفاده قرار داد. به دلیل قرار گیری بین طبقات جنس آلیاژ بکاررفته در بدنه از اهمیت ویژه ای برخودار است که در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی داشته باشد. همچنین بهره مندی از پوشش عایق مناسب نیز سبب جلوگیری از تبادل انرژی و درنهایت صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد.

مقالات مرتبط
نظرات
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید
kocaeli web tasarım ajansı istanbul web tasarım ajansı ankara web tasarım ajansı izmit web tasarım ajansı gebze web tasarım ajansı izmir web tasarım ajansı kıbrıs web tasarım ajansı