تفاوت کولر گازی های اینورتر DC و اینورتر V

شما اینجا هستید:

تفاوت کولر گازی های اینورتر DC و اینورتر V

قبل از معرفی این فناوری لازم است با انواع کولر گازی بیشتر آشنا شوید. کولرهای گازی به چهار نوع پنجره ای، اسپلیت، پرتابل و ایستاده دسته بندی می شوند که هر کدام ویژگی ها و خصوصیات خاص خود را دارند. برای استفاده ی خانگی اگه هزینه ی دستگاه برایتان اهمیت زیادی ندارد، پیشنهاد ما به شما کولر گازی اسپلیت است. اگر با انواع معرفی شده آشنایی کامل را بدست آورده اید، بیش از این معطلتان نمی کنیم و معرفی کامل تکنولوژی اینورتر را شروع می کنیم.

در تنوع کنونی انواع کولرهای گازی همواره کولر گازی اینورتر بر مدل های عادی برتری داشته اند. اما با توجه به این نکته که خود موتورهای اینورتر هم با یکدیگر تفاوت هایی دارند. این موتورها به دو نوع اینورتر دی سی و اینورتر وی تقسیم می شوند. برای آشنایی بیشتر با کولرگازی ها و خرید بهتر آن ها در این نوشته قصد داریم تفاوت این دو نوع از موتورهای اینورتر را توضیح دهیم.

معرفی

برای بررسی تفاوت کولر گازی اینورتر یا همان کولر گازی کم مصرف با کولر گازی معمولی اول باید نحوه عملکرد این دو نوع کولر بررسی شود. باید دقت کنیم که این دو کولر در سیکل مکانیکی و برودتی کاملا شبیه هم می باشد و تنها تفاوتشان در مدار الکتریکی آنهاست.

در مدار الکتریکی کولر گازی و اسپلیت معمولی از یک ترموستات استفاده شده که به صورت دیجیتال یا همان قطع و وصل عمل میکند. دو حالت بیشتر برای این نوع کولرها وجود ندارد، یا خاموش هستند و یا روشن. روش کار این ترموستات به این گونه است که دما هوای برگشتی از فضای مورد نظر را می سنجد و با رسیدن دما به حد مورد نظر تنظیم کننده جریان برق کمپرسور را وصل و آن را روشن میکند. در کولر های گازی معمولی کمپرسور با حداکثر توان خود روشن و تا رسیدن به دما هوای محیط مطلوب به کار خود ادامه می دهد.

اینورتر دی سی یا اینورتر وی چیست؟

اینورتر در اصل از دو بخش تشکیل شده است :

  1. کانورتر converter
  2. اینورتر Inverter

اینورتر در اصل مبدل جریان مستقیم به جریان متناوب است پس ابتدا جریات متناوب به جریان مستقیم تبدیل شده و سپس به جریانی متناوب با فرکانس های مختلف تبدیل می گردد .

کار کانورتر تبدیل کردن جریان متناوب به جریان مستقیم کف توسط پل دیود انجام می پذیرد. کار اینورتر این است که با برق DC ورودی به همه ی ترانزیستور برق مورد نیاز سیم پیچ های موتور را تامین نماید .

اینورتر در اصطلاح لوازم خانگی در معنای دور متغیر به کار می رود. در مدل های اینورتر دی سی، بر روی کمپرسور کولر گازی بُرد الکترونیکی دی سی حضور دارد. در واقع این برد الکترونیکی باعث تمایز عملکرد اینورتر دی سی با مدل های عادی می شود. در حالی که موتور اینورتر وی این برد الکترونیکی را ندارد. نام دیگر اینورتر وی، اینورتر خازنی است.

در ادامه به ویژگی هر کدام می پردازیم.

تمامی الکتروموتورهای AC با مشخصات شبکه برق ایران که (220V-50Hz) هست می توانند با حداکثر سرعت ۲۹۰۰ دور در دقیقه چرخش داشته باشند. دو پارامتر ولتاژ و فرکانس بر این سرعت چرخش اثر دارند. درایو ها یا اینورتر با تغییر در میزان این دو پارامتر سرعت گردش الکتروموتورها را تغییر می دهند و کمپرسور کولر گازی هم که یک الکتروموتور در پوسته خود دارد می تواند به سادگی با اینورتر سازگار شود.

در کولر های گازی کم مصرف با نصب اینورتر در مسیر برق ورودی، دستگاه راه اندازی کمپرسور را با سرعت کمتر و آرامتر شروع می کند. اینورتر با کاهش ولتاژ و فرکانس برق ورودی به کمپرسور، سرعت لحظه استارت کمپرسور یا موتور کولر را کاهش و این دو پارامتر را بعد از به حرکت درآمدن کمپرسور، تا حد مطلوب افزایش می دهد.

به همین علت در کولر گازی های اینوتر افت ولتاژ در لحظه شروع به کار کمپرسور پیش نمی آید و شما شاهد کمترین فشار و آسیب به سیم کشی و شبکه برق داخلی ساختمان خواهید بود. از همین رو این کولر گازی ها برای ساختمان هایی با سیم کشی ضعیف بسیار مناسب می باشند. به خصوص در ساختمان های قدیمی که سیستم سیم کشی قدیمی تر و فرسوده است.

انرژی مصرفی در زمان شروع به کار

کمپرسور کولر گازی و اسپلیت و البته همه ی الکتروموتورها در زمان استارت باید به اینرسی حرکتی غلبه کند. لازمه ی این راه اندازی صرف نیرویی بیش از نیروی لازم در زمان کارکرد الکتروموتور است. همین نکته ی مهم باعث افزایش انرژی مصرفی در زمان شروع به کار کمپرسور ها می باشد.این میزان افزایش انرژی به صورت لحظه ای حتی به2 تا 3 برابر زمان عادی می رسد.

پس در زمان استارت کولرگازی معمولی، افزایش لحظه ای جریان مصرفی تا 2 برابر است به عنوان مثال یک کولرگازی که هنگام عملکرد جریانی برابر با ۱۰ آمپر مصرف میکند در لحظه استارت از شبکه برق شهر جریانی در حدود 20 آمپر بصورت لحظه ای میکشد. حال با توجه به دیمانسیون یا معادله و تحلیل ابعادی برق اکثر منازل که اصولاً 25 آمپر می باشد و نباید یادتان برود که این اندازه فقط جریان برق مورد احتیاج کولرگازی در هنگام استارت است اگر وسیله برقی دیگری هم در حال کار باشد جریان برق مصرفی بیش از حد مجاز می شود و توسط کنتور های برق دیجیتال کاملا قابل ثبت می باشد.

تفاوت کولر گازی های اینورتر DC و اینورتر V

آیا تفاوت کولر گازی معمولی و اینورتر (کم مصرف) تنها در مصرف انرژی آن می باشد؟

گاز مبرد:

گاز مبرد یا سرد کننده گازی است که وارد کمپرسور شده و در آن جا پس از فشرده شدن به سمت قسمت های خارجی هدایت می شود. این گاز در اینورتر دی سی از نوع R410 می باشد. گاز R410 از دمای پایین تری برخوردار است و عمل خنک کنندگی را راحت تر و با مصرف انرژی کمتر انجام میدهد. این گاز همچنین سازگاری زیادی با محیط زیست دارد و آن را تهدید نمی کند.
گاز مبرد اینورتر وی R22 می باشد. این گاز برخلاف R410 دمای جوشش بالاتری دارد و خنک کنندگی را با صرف انرژی بیشتری انجام می دهد. گاز R22 بیشتر در موتورهای سنگین کاربرد دارد اما این موضوع صد درصدی نیست.

مصرف انرژی:

موتورهای اینورتر دی سی با رسیدن درجه حرارت محیط به دمای دلخواه خاموش نمیشود. در واقع به جای خاموشی کامل، دور موتور را کاهش می دهد و بدون مصرف انرژی همان دما را حفظ می کند. . بر اساس این فناوری، وقتی دمای محیط به میزان تنظیم شده و دلخواه برای دستگاه رسید، موتور خاموش نمی شود بلکه در حالت کُند قرار می گیرد. به همین علت هم به آن ها را با نام موتورهای با دور متغیر هم می شناسند. این امر به دلیل حذف شروع و راه اندازی مجدد و مکرر در کولرگازی است. زیرا بخش اعظم مصرف کولرهای گازی هنگام راه اندازی موتور و کمپرسور است. اینورتر وی یا خازنی نیز باعث کاهش مصرف انرژی می شود. این موضوع باعث شده است که موتور اینورتر دی سی را فوق کم مصرف و خازنی را کم مصرف بخوانند.

آیا کاهش مصرف برق 60 درصدی واقعی است؟

البته باید توجه داشت تبلیغاتی که شرکت های وارد کننده کولرهای گازی اینورتر در مورد کاهش مصرف برق 60 درصدی این کولرها دارند حقیقت ندارد و اثبات نشده است. به عنوان مثال فرض کنید در ماه های تیر و مرداد که دمای هوا شاید به 40 درجه هم برسد و کولر و کمپرسور آن برای تامین دمای هوای تنظیم شده و مطلوب حدودا 24 درجه تقریبا به صورت دائمی کار می کند، به نظر تان واقعا میزان کاهش مصرف برق آنهم فقط بدلیل تبدیل برق متناوب شهری به جریان برق DC و شروع آرام دور موتور کمپرسور کولر اینورتر میتواند تا 60 درصد باشد؟

البته کولرهای گازی یا اسپلیت های اینورتر دار (inverter) کمترین مصرف برق را با گرید انرژی A دارا می باشند. مسلما کولر گازی اسپلیت گرید B نسبت به گرید A دارای مصرف برق بیشتری می باشد.

نکته ای دیگر در مورد این دو نوع از موتورها، هزینه تعمیر آن هاست. اگر زمانی مجبور به تعمیر موتور یا کمپرسور کولرگازی خود باشید، هزینه تعمیر اینورتر دی سی بیشتر است. این هزینه نیز به دلیل پیچیدگی بیشتر بُرد الکتریکی روی کمپرسور است.

مزایای دیگر کولر گازی اینورتر

گفتیم که یکی از مزیت های کولرهای گازی اینورتر، سرعت تولید هوای سرد است. دمای جوشش گاز کولرهای اینورتر منفی 52 درجه سانتی گراد و کولرهای قدیمی که اینورتر ندارندمنفی 41 درجه سانتی گراد است. به همین علت این مدل ها سرمای مورد نیاز را در مدت زمانی کوتاه تری تولید می کنند.

مزیت های این نوع کولرهای گازی به اینجا ختم نمی شود. بیشتر صدایی که توسط کولرگازی ایجاد می شود در زمان استارت و شروع بکار کمپرسور است. اگر کمپرسور دستگاه به طور دائم روشن و خاموش نشود صدای قابل توجهی از دستگاه به گوش نخواهد رسید.

عملکرد کولرگازی معمولی و معایب آن:

کولرهای گازی معمولی پس از روشن شدن آمپر برق بالایی میکشد و سپس با حداکثر توان برودتی شروع به کار کرده و پس از مدتی دما هوای محیط را به حد مطلوب می رساند و خاموش می شود.

در این نوع عملکرد دو نکته و جود دارد:

خاموش و روشن شدن مکرر باعث نوسانات متناوب برق و افزایش استهلاک کمپرسور ( تمام تجهیزات مکانیکی بیشترین استهلاک را در زمان روشن شدن و خاموش شدن دارند) می شود.

برای کنترل و بهبود زمان روشن و خاموش شدن باید بین دمای روشن شدن و خاموش شدن دستگاه یک اختلاف قرار داد تا کولر گازی با کوچکترین تغییر دما روشن یا خاموش نشود این اختلاف دما ۱ الی ۳ درجه می باشد. در نتیجه دما محیط تحت پوشش کولر گازی معمولی همیشه دما متغیر داشته و دمای هوا دائما در حال افزایش و یا کاهش می باشد.

در یک جمع بندی تفاوت کولرهای گازی معمولی و اینورتر به این شرح است:

1. کولرگازی اینورتر در مقایسه با کولرگازی معمولی مصرف برق بسیار کمتری دارد.
2. کولر اینورتر دارای موتوری متغیر است. یعنی سرعت کولرگازی ثابت نیست و تغییر می‌کند.
3. لرزش و صدای تولید شده در کولرگازی اینورتر نسبت به کولرگازی معمولی خیلی ناچیز است.
4. کولرگازی‌ اینورتر دارای استهلاک کمتری نسبت به کولرگازی معمولی بوده و در نتیجه طول عمر بیشتری دارند.
5. تکنولوژی پیشرفته در کولر اینورتر سبب سبب کاهش مصرف انرژی با روش تولید گرما و سرمای سریع تر می شود.
6. کولرگازی اینورتر برعکس کولرگازی معمولی خازن و سیم پیچ استارت در ساختار خود ندارد و به جای آن از سیم پیچ ستاره بهره می برد.

تفاوت کولر گازی های اینورتر DC و اینورتر V

* ما نکاتی را به شما آموزش میدهیم تا شما بتوانید کولر گازی اینورتر را از کولر گازی معمولی تشخیص دهید.

o مطمئن‌ترین راه، خرید از مراکز معتبری است که کولر گازی را با ضمانت نامه های معتبر عرضه میکنند
o اصولاً شکل کولرهای اینورتر اصلی بسیار شیک بوده و دارای بسته‌بندی معقولی هستند
o اما شاید مهم ترین روش تشخیص چک کردن برچسب فنی کولرگازی است

برچسب فنی یا پلاک چیست ؟

برچسب فنی در واقع اطلاعاتی هستند که به‌صورت برچسب روی تمامی لوازم الکترونیکی ثبت می شود که درباره ی ویژگی های دستگاه و نوع کارکرد آن به شما اطلاعاتی منتقل می‌کنند

به شکل زیر توجه کنید، این تصویر برچسب فنی ۲ عدد کولر گازی کم‌ مصرف و کولر گازی معمولی است که برچسب شماره یک برچسب کولر اینورتر بوده و برچسب شماره ۲ هم برچسب کولر معمولی است.

تفاوت کولر گازی های اینورتر DC و اینورتر V

با چک کردن این اطلاعات تا حد زیادی می توانید مطمئن شوید دستگاه اینورتر است.

نوع گاز کولر گازی کم‌مصرف در ۹۵ % مواقع گاز R410a است که در کولرهای معمولی این گاز R22 است که فرق این مورد به سادگی در برچسب فنی بالا قابل مشاهده است.

و دیگر اینکه کولر کم مصرف نسبت به کولر معمولی با آمپر کمتری فعالیت می‌کنند و این مورد را نیز می‌توانید با مقایسه برچسب های بالا به‌ وضوح ببینید.

کولر معمولی = ۱۲ آمپر
کولر اینورتر = ۳٫۲ آمپر

در ادامه ۲ راه به شما آموزش می دهیم که البته بررسی این راه‌ها برای افراد متخصص آسان تر است و همچنین متاسفانه تا زمانی که کولر گازی خریداری نشده باشد امکان بررسی آن وجود ندارد.

• نوع مصرف آمپر کولر گازی را چک کنید

زمانی که در کولر های معمولی آمپرمتر کلمپ را به دستگاه متصل می‌کند آمپرمتر روی یک عدد خاص ثابت می‌شود یا تغییر بسیار کم و نامحسوسی دارد ولی در کولر های اینورتر زمانی که آمپرمتر کلمپ را به دستگاه متصل می‌کند این تغییرات خیلی زیاد و محسوس است و اعداد روی یک رنج خاص ثابت نخواهد شد و مدام به‌صورت سعودی و نزولی بالا و پایین می‌شود.

• وجود برد فرمان در کندانسور یا یونیت خارجی را چک کنید

به دلیل نوع سیستم طراحی شده در کولر های اینورتر، داخل کندانسور یا همان پنل بیرونی یک برد نسبتاً بزرگ تعبیه شده است که دستورات کمپرسور را کنترل می‌کند. معمولاً در کولر معمولی این برد وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد کوچک‌تر و بسیار ابتدایی‌تر است.

در نهایت شاید این نکته خیلی مهم باشد که از دی سی بودن اینورتر مطمئن شویم. شما کمپرسور را باز کنید و آن را نگاه کنید، به راحتی بُرد الکتریکی روی آن قابل مشاهده است. در غیر این صورت آن موتور، اینورتر دی سی نیست. همچنین پس از روشن کردن کولر، با یک آمپر سنج می توانید نرخ مصرف انرژی آن را اندازه گیری کنید.

مقالات مرتبط
نظرات
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید
kocaeli web tasarım ajansı istanbul web tasarım ajansı ankara web tasarım ajansı izmit web tasarım ajansı gebze web tasarım ajansı izmir web tasarım ajansı kıbrıs web tasarım ajansı